یک مقام اتحادیه اروپا نسبت به نتیجه‌بخش بودن سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران ابراز امیدواری کرد.

المانیتور: اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران امیدوار است

به گزارش قدس آنلاین، این مقام بلندپایه که خواست نامش فاش نشود، امروز به تارنمای خبری – تحلیلی آمریکایی "المانیتور" گفت که به سفر دو روزه رافائل گروسی تا حدودی امیدوار است هر چند که معلوم نیست به ازسرگیری همکاری‌های آژانس و تهران منجر شود.

از سوی دیگر، این رسانه به نقل از یک مقام ارشد ایرانی نوشت که بهترین مسیر دیپلماتیک، از سرگیری فعالیت چهارچوب ۱+۴ یعنی ایران و اعضای برجام بدون آمریکاست؛ هر چند که جنگ روسیه و اوکراین این راهکار را پیچیده کرده است.

وی افزود: ایران آماده است که پرونده "مسائل باقیمانده" پادمانی را "از طریق همکاری فنی و حسن نیت سیاسی" مختومه کند.

المانیتور نوشت: چند روز پیش یک مقام ایرانی به این تارنما گفته بود که ایران به عنوان امضا کننده ان پی تی از بازرسی های پادمانی آژانس پیروی کرده و آماده است تا در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای در مورد اوکراین شرکت کند.

المانیتور در بخش دیگری از این گزارش، رویکرد ایران به تحولات منطقه را "ظریف" دانست و ادعا کرد: توافق تعیین حدود آبی میان اسرائیل و لبنان در واقع توافقی با ایران از طریق گروه حزب الله بود. یک مقام ارشد ایرانی چندی پیش به المانیتور گفته بود که ایران از این توافق رضایت دارد چرا که اقتصادی نبوده و سیاسی است و به سود مردم لبنان است.

المانیتور نوشت: در مورد عراق نیز از زمانی که محمد شیاع السودانی به نخست وزیری انتخاب شده، آرامش نسبی برقرار است و تداوم آن به حسن نیت ایران بستگی دارد.

یک مقام ارشد ایرانی هفته پیش به المانیتور گفت: تهران "هیچ نگرانی ای در مورد روابط عراق با آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس نداشته و درگیری‌های خود را به عراق نمی کشاند. "

رافائل گروسی دیروز (۱۲ اسفند) وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال رسمی بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی قرار گرفت. وی در نخستین دیدار رسمی خود دیروز با محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد که این مذاکرات امروز نیز ادامه یافت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان دیدار دیشب با دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران صنعت هسته‌ای ایران گفت: بنده اطمینان خاطر دارم که شاهد پیشرفت در همه حوزه‌ها خواهیم بود البته در این مسیر با چالش‌هایی نیز روبه‌رو می‌شویم و برخی موارد وجود دارد که باید با هم آنها را انجام داده و حل و فصل کنیم تا ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند اعتمادسازی کنند.

گروسی در جریان کنفرانس خبری امروز نیز با بیان اینکه "آماده هستیم که کار را با ایران به پیش ببریم"، گفت: ما به همراه ایران باید در خصوص برخی مسائل شفافیت سازی کنیم و تضمین ها و اطمینان هایی بابت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران قرار داده شود، همکاری کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.