قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی «نوروز» را نماد وحدت، مودت، دوستی و صلح دانست و گفت: هفته آینده مراسم بزرگداشت نوروز با حضور سفیران و نمایندگان کشورهای عضو پرونده ثبت جهانی نوروز در تهران برگزار می‌شود.

بزرگداشت نوروز با حضور سفیران کشورهای عضو پرونده جهانی نوروز برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، علی دارابی روز دوشنبه - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - در دومین همایش به استقبال نوروز که در سالن اجتماعات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، دلیل برگزاری این همایش را هماهنگی برای ایام‌ نوروز ۱۴۰۲، کارگاه آموزشی برای انتقال تجربه، آسیب‌شناسی و ارزیابی عملکرد گذشته، تقدیر از پایگاه‌ها و موزه‌های برتر و همچنین اتخاذ سازوکارهای مناسب‌تر عنوان کرد.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نوروز را جزو مهم‌ترین آیین‌های ایران باستان عنوان‌کرد و افزود: ۱۲ کشور عضو پرونده ثبت جهانی آیین کهن نوروز در فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو هستند، هفته آینده مراسم بزرگداشت نوروز با حضور سفیران و نمایندگان کشورهای عضو پرونده ثبت جهانی نوروز با هدف پاسداری، صیانت و ترویج این میراث‌ناملموس جهانی در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در تهران برگزار می‌شود.

دارابی با بیان اینکه نوروز همیشه برای ایرانیان نماد وحدت، مودت، دوستی و صلح بوده است، افزود: آثار و اشعار زیادی در ادوار گذشته درباره نوروز نگاشته شده و اسلام‌ و تشیع نیز مهر تایید بر نوروز زده است.

شرایط برای گردشگرانی که عذر شرعی دارند مهیا شود / حفظ حرمت رمضان

دارابی پیوستگی فرهنگی در طول تاریخ را از ویژگی‌های ایرانیان عنوان کرد و افزود: با توجه به تقارن نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان باید شرایط مناسبی برای میزبانی از مسافران و افرادی که عذر شرعی دارند، در موزه‌ها و پایگاه‌ها با حفظ حرمت ماه رمضان فراهم شود.

وی به سفارش پیامبر اسلام بر اینکه خلق خود را در این ماه نیکو گردانید و شر خود را از مردم باز بدارید، تاکید و به ۱۰ مورد و بایسته‌های نوروز ۱۴۰۲ اشاره کرد که‌ باید مورد توجه قرار گیرد.

برنامه‌های نوروز باید جریان‌ساز باشد

معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی به اهمیت نوآوری، خلاقیت و ابتکارات در برنامه‌ها اشاره کرد و افزود: برنامه‌ها باید جریان‌ساز باشند و به تحرک اجتماعی کمک ‌کنند. وظیفه ما این است که به نشاط اجتماعی و انتفاع فضای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور و خوب کردن حال جامعه کمک‌ کنیم.

برنامه محوری و تقدم‌ کیفیت بر کمیت، ارتباط هماهنگی میان بالاترین سطوح تا پایین‌ترین سطوح استانی، برنامه‌ریزی و توجه به تولید محتوای متناسب با مخاطبان و گروه‌های مختلف سنی، توجه به پیوست‌های فرهنگی‌رسانه‌ای، برنامه‌ریزی برای مشارکت مردم محلی، انجمن‌ها، سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد، برنامه‌ریزی برای بسیج سایر نهادها و انتقال انتظارات، استفاده از شیوه‌های نوین در روایت‌گری، برگزاری برنامه‌های مختلف در مجموعه‌ها با هدف معرفت‌افزایی از جمله نکات مورد تاکید قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی کشور بود.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم خادمان شایسته‌ای برای مردم باشیم و با توجه به تقارن نوروز و ماه مبارک‌ رمضان برنامه‌های نوآورانه‌ای تدارک‌ ببینیم.

گفتنی است آئین باستانی و کهن نوروز به عنوان نخستین اثر ناملموس ایرانی با عضویت هفت کشور و با عنوان یک پرونده مشترک، با درخواست و مدیریت ایران و همکاری کشورهای جمهوری آذربایجان، هند، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان که آن سال به عنوان سومین میراث ناملموس جهان در سال۱۳۸۸ (۲۰۱۰) در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

نوروز با قدمتی سه هزار ساله پهنه وسیع و همگون جغرافیای فرهنگی فراتر از فلات ایران، از چین تا آن سوی فرات و با جمعیتی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را در برمی‌گیرد و به دلیل اهمیت و ارزش فرهنگی و باستانی مشترک، پنج کشور افغانستان، عراق، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان هم پس از ثبت جهانی، درخواست عضویت در این پرونده مشترک جهانی را مطرح کردند، پرونده جدیدی تشکیل شد و بار دیگر نوروز، پنج سال بعد از ثبت جهانی در سال۱۳۹۳ (۲۰۱۵) با مدارک و مستندات کامل‌تر به عنوان میراث ناملموس مشترک ۱۲ کشور، در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

نوروز و برپایی مراسم آن، آیینی بسیار قدیمی است که ریشه آن به ایران باستان باز می‌گردد؛ بسیاری از مورخان معتقدند که نژاد پارسی (آریایی) حتی پیش از زرتشت و آغاز تمدن بابل، بهار و سال نو را جشن می‌گرفتند و این رسم، نسل‌به‌نسل در میان آنها استمرار یافته است. در کتیبه‌های برجای مانده از ایران باستان به عیدهایی به نام «اَکتیو» اشاره شده که آغاز آن همزمان با شروع فصل بهار و پایان آن، دوازدهم فروردین ماه بوده است.

ماندگاری سرزمین باستانی و قوم ایرانی مولود فرهنگ کهن، ریشه‌دار و خرد باور اقوام ایرانی است که توانسته با گذشت چند هزار سال و صدها مصایب و حوادث دردناک تا به امروز موجودیت خود را نگاه دارد. آنچه در طول هزاره‌ها مایه بقای ایران بوده و جاودانگی آینده آن را تضمین کرده است، فرهنگ غنی، باورها، آداب و رسوم انسان‌ساز و خردپسند آن بوده است که نوروز و جشن‌های دیگر ملی و مذهبی از آن شمار است.

آیین‌های نوروز از روزهای پایانی سال با خانه‌تکانی، نو کردن جامه و اسباب و اشیای زندگی آغار می‌شود، پس از آن از اول فروردین با چیدن سفره نوروزی (هفت سین)، دید و بازدید و گستردن خوان نوروزی، به مدت ۱۲ روز ادامه دارد و در این مدت نوروزانه یا عیدانه و عیدی‌دادن مرسوم است؛ روز سیزده فروردین، مردم با بیرون آمدن از خانه و رفتن به دشت و بوستان (سیزده بدر) در کنار سبزه و آب روان و چشمه‌سارها به صورت دسته‌جمعی و خانوادگی برای باز پیوستن به زندگی نوین آماده می‌شوند.

آیین‌های نوروزی اعم از شادی‌ها و بازی‌ها و جشن‌های در اقوام و مناطق مختلف در حوزه فرهنگی و جغرافیایی نوروز متعدد و متنوع است؛ این رسوم از شادی‌ها، سروده‌ها، نغمه‌ها و پایکوبی‌ها، غذاها و شیرینی‌ها تا بازی‌ها و مسابقات کشتی پهلوانی، اسب‌دوانی و بازی‌های برد و باختی محلی گرفته تا به آب‌افکندن سبزه‌های رویانده نوروزی، گره‌زدن سبزه به دست دختران دمِ بخت، خوردن آش‌رشته و باقالای پخته در دشت و صحرا در سیزدهمین روز نوروز، از آیین‌های برجسته و خاص آیین کهن نوروز است که از ۱۳سال پیش جهانی شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.