سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در ژنو، گفت: مردم ایران از عدالتخواهی در این زمینه دست برنمی‌دارند.

ترور سردار سلیمانی جنایت بین المللی است/ ایران از عدالتخواهی دست برنمی‌دارد

به گزارش قدس آنلاین، علی بحرینی این مطلب را در میزگردی که به صورت آنلاین در حاشیه پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزار شد مطرح کرد و افزود: غیرقانونی بودن این جنایت به لحاظ نقض فاحش قوانین بین المللی و حقوق بشر و نیز پیامدهای منفی کوتاه مدت و بلندمدت آن بر حاکمیت قانون و صلح و امنیت منطقه ای، ایجاب می کند که تمامی نهادهای بین المللی ذیربط، عاملان آن را پاسخگو بدانند و به دنبال عدالت برای قربانیان باشند.

وی افزود: این ترور نه تنها نقض قانون و نظم بین المللی است، که به همان اندازه یک چالش فوق العاده برای حفظ هنجارها و استانداردهای اساسی حقوق بشر در مورد مصونیت از حق حیات بشمار می‌رود.

سفیر کشورمان عنوان کرد: سازوکارهای حقوق بشر سازمان ملل باید این نقض فاحش حقوق را محکوم کنند و خواهان عدالت باشند، زیرا قوانین بین المللی حقوق بشر قربانی اصلی این‌گونه اعمال است.

بحرینی در این خصوص، به گزارش «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحده اشاره کرد و گفت که نامبرده ترور سردار سلیمانی را قتل خودسرانه نامید و مسئول آن را آمریکا معرفی کرد که منشور سازمان ملل را نقض کرده است.

سفیر کشورمان خاطرنشان کرد: ترور سردار سلیمانی به عنوان مدافع واقعی حقوق بشر در مقابله با اشغالگری و تروریسم داعش، اقدامی خودسرانه، ناعادلانه و غیرقانونی بود. این یک جنایت بین المللی بود که صلح و امنیت بین المللی را نیز تهدید کرد.

وی اضافه کرد: تلاش قاطع قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم تکفیری مانع از تحقق فلسفه وجودی داعش یعنی تسلط بر عراق و شام و احتمالاً سایر کشورهای منطقه شد. با زمین‌گیر شدن داعش و ضربات سنگین به تشکیلات نظامی و ساختار پشتیبانی آن، بسیاری از برنامه های داعش در اعزام گروه های تروریستی به اروپا ضعیف شد و اروپا امن تری برای مردم آن فراهم شد. این واقعیت مورد اذعان بسیاری از مقامات امنیتی و سیاسی اروپا قرار گرفت و پس از شهادت سردار سلیمانی توسط مردم قدرشناس اروپا به اشکال مختلف بیان شد.

بحرینی بیان کرد: برای قاسم سلیمانی انسانیت از همه مسائل مهمتر بود. او در مبارزه برای صلح، به مذهب، قومیت و گرایش مردم توجهی نداشت. نقش کلیدی او در نجات جان اقلیت ایزدی در عراق نمونه بارز اعتقاد قوی او به جهانی بودن کرامت و حقوق بشر بود.

سفیر کشورمان با بیان اینکه «قاسم سلیمانی از هر نظر انسان بزرگی بود و به کاری که می کرد ایمان کامل داشت» افزود: از جمله نکاتی که او را از دیگر فرماندهان بزرگ متمایز می کرد، تواضع بی‌پایانش بود. جنگ ها و بحران ها هر چقدر هم که شدت می گرفت، بر اساس اصول حکمت، عدالت و انسانیت به فرماندهی ادامه می داد.

بحرینی تصریح کرد: مسئولیت دولت ایالات متحده و همچنین مسئولیت کیفری افراد دخیل در این ترور به خوبی ثابت شده است. مردم ایران که به او به عنوان یک سرباز نمونه احترام می‌گذارند و همه مردم منطقه که آزادی خود را از سلطه داعش مدیون فداکاری‌های سلیمانی هستند، هرگز از عدالتخواهی برای آن جنایت بزرگ دست بر نمی‌دارند.

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابو مهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه هشت نفر دیگر از همراهان، بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید به دستور "دونالد ترامپ" رییس‌جمهوری وقت آمریکا و با شلیک موشک‌های پهپادهای ارتش این کشور به شهادت رسیدند.

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.