کرملین در واکنش به اظهارات کاخ سفید مبنی بر اینکه مسکو هنوز به مفاد پیمان استارت نو پایبند است، تاکید کرد که روسیه از این معاهده کنترل تسلیحاتی خارج شده است.

پسکوف: دیگر به «استارت نو» پایبند نیستیم/تلاش فنلاند برای ورود به ناتو مایه تاسف است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز (پنج‌شنبه) گفت: فکر می‌کنم وزارت خارجه درباره اظهارات طرف آمریکایی شفاف‌سازی خواهد کرد. این مسئله هنوز در حوزه اختیارات وزارت خارجه است. اما ما می‌توانیم بار دیگر یادآوری کنیم که با تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مسکو عضویت خود در پیمان استارت نو را به حالت تعلیق درآورده است.

پسکوف همچنین با بیان اینکه تهدید از سمت روسیه متوجه فنلاند نبود، نسبت به تصمیم هلسینکی برای عضویت در ناتو ابراز تاسف کرد.

در خلال تلاش‌های فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو و مخالفت ترکیه با این امر، امروز سائولی نینیسته، رئیس‌جمهوری فنلاند به دعوت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به این کشور سفر کرده است.

پسکوف گفت: ما چندین بار نسبت به چنین تمایلی برای عضویت در ناتو ابراز تاسف کرده‌ایم. مکررا گفته‌ایم که روسیه به هیچ وجه تهدیدی برای این کشورها محسوب نمی‌شود. هیچ مناقشه‌ای با این کشورها نداریم و آن‌ها هم هرگز ادعای ضدروسیه بودن نداشته‌اند.

او همچنین با بیان اینکه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و ولادیمیر پوتین در گفت‌وگوهای خود در مسکو درباره همکاری‌های نظامی و فناوری گفت‌وگو کرده‌اند، گفت که نمی‌توان تمامی نتایج این دیدار را عمومی کرد.

بشار اسد که به روسیه سفر کرده، چهارشنبه با پوتین دیدار داشت.

پسکوف درباره این دیدار گفت: قطعا درباره همکاری در حوزه‌های حساس – از جمله حوزه نظامی – گفت‌وگو داشتیم، اما به دلایل مشخص، نمی‌توان تمامی نتایج را اعلام کرد.

او همچنین بیان کرد که تلاش‌هایی در سطوح اجرایی در جریان است تا رهبران سوریه و ترکیه با یکدیگر دیدار کرده و روابط این دو کشور به حالت عادی برگردد.

پسکوف همچنین نسبت به رویکرد «روس‌هراسانه» مولداوی در قبال روسیه ابراز تاسف کرد و گفت که کرملین همواره خواستار روابط سودمند با مولداوی بوده است.

روز چهاشنبه گروهی از رسانه‌های آلمانی اعلام کردند که اسنادی به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد روسیه قصد داشته روابطش با مولداوی را از طریق گسترش رسانه‌های حامی روسیه در این کشور گسترش داده و با تلاش‌های مولداوی برای نزدیک شدن به ناتو مقابله کند.

پسکوف گفت: روسیه به صورت کلی همواره آماده روابط دوستانه و سودمند با همسایگانش است، از جمله با مولداوی. ما متاسفیم که رهبری امروز مولداوی تعصبات بی‌اساس و کورکورانه‌ای علیه مسکو دارد.

او درباره گزارش رسانه‌های آلمانی گفت: هیچ اطلاعی از وجود چنین برنامه‌هایی ندارم. احتمال دارد که این هم یکی دیگر از اخبار دروغینی باشد که در رسانه‌های غرب منتشر می‌شود.

اشاره پسکوف به یک "سند راهبردی" است که گفته می‌شود متعلق به اداره ریاست‌جمهوری روسیه است و طرح دقیقی را برای مولداوی که سابقا بخشی از شوروی بود، ترسیم کرده است. بر اساس این سند، اراده کرملین باید در این راستا حرکت کند که این کشور کوچک را از غرب جدا سازد و آینده آن را در کنار مسکو رقم بزند.

سند مربوطه به یک کنسرسیوم رسانه‌ای بین‌المللی راه یافته است که شبکه‌های رادیو-تلویزیون شمالی و غربی آلمان (NDR و WDR) و نیز روزنامه "زوددویچه تسایتونگ" عضو آن هستند.

این سند که از قرار معلوم در تابستان ۲۰۲۱ تدوین شده است، طرح‌های مشخصی در سه مرحله ارائه می‌دهد که چگونه کرملین می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ از جریان‌های طرفدار روسیه در مولداوی حمایت کند و هم‌زمان از گرایش این کشور به سوی غرب، پیمان ناتو و اتحادیه اروپا جلوگیری کند.

گفته می‌شود این سند از سوی همان "کارشناسان کرملین" تدوین شده است که در همان زمان در حال تدوین طرحی در مورد "الحاق بلاروس به فدراسیون روسیه" بوده‌اند. روزنامه "زوددویچه تسایتونگ" و شرکای آن پیش از این در ماه فوریه در این مورد گزارش داده بودند.

"زوددویچه تسایتونگ" می‌نویسد، این بار، طرح مسکو برای مولداوی کمتر با هدف ادغام این کشور در یک فدراسیون تحت سلطه روسیه تدوین شده است. این نقشه در میان‌مدت، به ایجاد یک حکومت اقماری که تابع اراده مسکو باشد، بسنده کرده است. یک مقام ارشد اطلاعاتی غربی که هر دو سند را خوانده، مدعی است که هدف مسکو در مولداوی "افزایش نفوذ طرفداری از روسیه در این کشور" است. کرملین این کشور را "بیشتر به عنوان یک منطقه حائل طرفدار روسیه" می‌بیند تا بخشی از یک امپراتوری جدید روسیه.

این مقام اطلاعاتی می‌افزاید، ظاهرا کرملین می‌خواهد "برای غرب یک تابلوی توقف" بگذارد و "با استفاده از همه ابزارها مانع از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا و ناتو شود".

بر اساس این سند که به کرملین نسبت می‌دهند، یکی از اهداف کانونی روسیه برای ۱۰ سال آینده "مقابله با تلاش‌های بازیگران خارجی برای مداخله در امور داخلی جمهوری در راستای تقویت نفوذ ناتو و تضعیف مواضع فدراسیون روسیه" است. در این رابطه بر نقش ایالات متحده آمریکا، کشورهای اتحادیه اروپا، ترکیه و اوکراین تأکید شده است.

در عین حال، مسکو ظاهراً می‌خواهد در مورد مشارکت احتمالی مولداوی در سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، سازمان‌هایی که تحت سلطه روسیه هستند، کمک کند.

روزنامه آلمانی "زوددویچه تسایتونگ" می‌نویسد که جنگ در اوکراین می‌تواند باعث شود که برای مسکو زمان چندانی برای دستیابی به اهداف خود در مولداوی باقی نگذارد. در اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا این نگرانی وجود دارد که مسکو بخواهد هر چه سریع‌تر با یک "کودتا" موجبات سرنگونی دولت مولداوی را فراهم آورد و غرب را در برابر واقعیت‌های جدید بگذارد و باعث شود که کشورهای غرب فشار بیشتری بر اوکراین وارد آورند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.