بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۲ شهرداری مشهد در هفتادوپنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که صبح روز ۲۷ اسفند در تالار شهر برگزار شد، به تصویب رسید.

بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد برای ۱۴۰۲ تصویب شد

 به گزارش قدس خراسان، بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۲ شهرداری مشهد در هفتادوپنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که صبح روز ۲۷ اسفند در تالار شهر برگزار شد، به تصویب رسید.

بر این اساس منابع آلبوم بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری مشهد با ۴۵ درصد افزایش نسبت به اصلاح بودجه مصوب سال ۱۴۰۱، از مبلغ ۲۷۴ هزار و ۹۹۵ میلیارد ریال به ۳۹۹ هزار و ۶۳۲ میلیارد و ۲۲۶ میلیون ریال افزایش پیدا کرد و به تصویب اعضای شورای شهر مشهد رسید.

طبق این مصوبه، درآمدهای عمومی ۴۰، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۷۵، واگذاری دارایی‌های مالی ۴۹، خالص منابع سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته ۲۵ و منابع بودجه شهرداری ۴۸ درصد افزایش و منابع قابل تخصیص انتقالی از دوره قبل با ۳۹ درصد کاهش به تصویب رسید.

آنطور که ابراهیم علیزاده، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص بودجه سال ۱۴۰۲، عنوان کرد برای بودجه سال ۱۴۰۲ تلاش‌های زیادی صورت گرفته که ۸۸ جلسه کمیسیون‌های تخصصی، ۱۴۰ جلسه کارشناسی و سرجمع ۸۲۱۵ ساعت کار کارشناسی انجام شده است.

البته مهدی ناصحی، یکی از اعضای شورای شهر مشهد با افزایش منابع بودجه سال ۱۴۰۲ مخالفت کرد و گفت: مجموع درآمدهای بودجه ۳۳ همت بوده که در کمیسیون تلفیق به حدود ۴۰ همت(هزار میلیارد تومان) افزایش پیدا کرده است. بر چه اساسی حدود ۷ هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق به منابع شهرداری اضافه شده است؟ آیا این منابع امن، پایدار و قابل دسترس است؟ منابع باید مبتنی بر منابع محکم، درست، قانونی و در دسترس باشد، وگرنه شهرداری را دچار مشکل می‌کنیم. 

این افزایش بودجه موافقانی هم داشت؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در موافقت با افزایش منابع بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری در حوزه استحصال زمین بیان کردند که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان امکان درآمد از این محل داریم، اما یک‌پنجم آن امسال در نظر گرفته نشده است. ما مطالبات بسیار زیادی از دولت داریم که امیدواریم شهرداری سال آینده نیروهای خود را در استفاده از این مطالبات بسبج کند.

حمید ضمیری، شهرداری مشهد را موفق‌ترین شهرداری در زمینه جذب اوراق مشارکت دانست که توانسته نسبت به جذب این اوراق در سنوات گذشته اقدام کند.

طبق گفته وی، اوراق مشارکت سهم بزرگی در درآمد سال آینده خواهد داشت. 

حجت‌الاسلام حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد هم در تایید صحبت ضمیری عنوان کرد: اوراق مشارکت، وام‌ها و املاک باید در اولویت جذب، تخصیص و تامین اعتبار باشد و اگر شهرداری در زمان اجرا با کسری بودجه شدید مواجه شد به سراغ درآمدهای عمومی به معنای جیب مردم نرود. 

مصارف آلبوم بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری مشهد هم  با ۴۵ درصد افزایش نسبت به اصلاح بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ از مبلغ ۲۶۹ هزار و ۲۵ میلیارد ریال به مبلغ ۳۹۴ هزار و ۷۶۲ میلیارد و ۲۲۵ میلیون ریال و منابع انتقالی به سال آتی مبلغ ۴ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال تصویب شد که براساس آن، اعتبارات هزینه‌ای ۲۹درصد، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای۷۷، تملک دارایی‌های مالی ۲۲، خالص مصارف سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته ۲۵ و مصارف بودجه ۴۷ درصد افزایش و منابع اتتقالی به سال آینده ۱۸ درصد کاهش داشته است. 

اعتبارات هزینه‌ای بودجه سال ۱۴۰۲ با ۲۹ درصد افزایش نسبت به بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ با مبلغ ۸۱ هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با ۱۱ درصد افزایش با مبلغ ۱۰۹ هزار و ۸۷۴ میلیارد و ۹۸۱ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال تایید شد.

نامگذاری پنج معبر به نام شهدا

در ادامه لایحه نامگذاری معابر فرعی نیز به تصویب رسید. براساس این لایحه معابر فرعی شهید هنرور ۶ واقع در بلوار هنرور به نام شهید اصغر رمضانی طرنج، معبر فرعی فجر ۴ واقع در خیابان فجر به نام شهید سید حسن رضوی، معبر فرعی خواجه‌ربیع ۱۴/۵ واقع در بلوار خواجه‌ربیع به نام شهید سید علی کرمی، معبر فرعی اندیشه ۱۹ واقع در بلوار اندیشه به نام شهید مسعود نجار برجسته و معبر فرعی قائم مقام فراهانی ۲۰ واقع در خیابان قائم مقام فراهانی به نام شهید محمد شکری نامگذاری شدند. 

از تصویب بودجه شهرداری در سال آینده و نامگذاری معابر که بگذریم، به تذکر یکی از اعضای شورای شهر به شهردار مشهد می‌رسیم. در بخشی از این جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد در تذکری به شهردار اظهار کرد: در حوزه فرهنگی به نیروهای فرهنگی ظلم می‌شود. قرارداد نیروها سال‌ها به صورت حجمی است، اما کار اداری انجام می‌دهند که طبق قانون باید تبدیل وضعیت شوند. متاسفانه شهرداری برای حل این موضوع، به جای تغییر وضعیت، دوباره قصد دارد خلاف انجام دهد و قرارداد حجمی ببندد.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان ادامه داد: برخی از این نیروها ۱۰، ۱۲ سال است با این قرارداد کار می‌کنند و کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند. در سازمان بازآفرینی و اقتصادی تبدیل وضعیت انجام شده، اما در حوزه فرهنگی همتی نیست. بستن قرارداد حجمی خلاف است و اگر دوباره قرارداد حجمی بسته شود تذکر خواهم داد.

فرآیند انتخاب شهردار در سال ۱۴۰۲ ازسرگرفته می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: فرآیند انتخاب شهردار درحال پیش رفتن است و مجدد تاکید می‌کنم، علیرغم اینکه شهرداری به صورت سرپرستی اداره می‌شود، در روند اداره شهر از نگاه شورای اسلامی شهر هیچگونه نگرانی وجود ندارد و در سال جدید این فرآیند مجدد ازسرگرفته می‌شود.

حسن موحدیان افزود: نسبت به موضوع انتخاب شهردار، دغدغه‌مند هستیم ولی توجه داشته باشیم که همزمانی این فرآیند با ایام سال نو و بررسی و تصویب بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری، موجب شد که به این موضوع، اوایل سال آینده ورود کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.