سخنگوی رجب طیب اردوغان گفت، آنکارا از پارلمان ترکیه انتظار دارد پروتکل تصویب کاندیداتوری فنلاند در ناتو را تصویب کند چون ترکیه در روابط خود با هلسینکی مشکلی ندارد.

چراغ سبز دولت اردوغان به پارلمان برای تایید عضویت فنلاند در ناتو/ سوئد همچنان در صف انتظار

به گزارش قدس آنلاین،  به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز پنجشنبه کمیسیون پارلمانی ترکیه در امور سیاستگذاری خارجی پروتکلی را درباره تایید درخواست عضویت فنلاند در ناتو تصویب و برنامه‌هایش را برای تاییدیه نهایی در صحن پارلمان اعلام کرد.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به شبکه خبری NTV گفت: کمیسیون پارلمانی در امور سیاستگذاری خارجی این پروتکل را تصویب کرده است. ما انتظار داریم که مجمع بزرگ ملی یا همان پارلمان ترکیه آن را تصویب کند. ما مشکلی با روند عضویت فنلاند در ائتلاف نظامی ناتو نداریم.

در این میان، وی این را هم عنوان کرد که ترکیه تصمیم نهایی درباره عضویت سوئد در ناتو نگرفته و گفت: همه چیز به اقدامات استکهلم بستگی دارد.

سخنگوی اردوغان افزود: ما درها را برای عضویت سوئد در ناتو نبسته‌ایم. روند و سرعت آن به طور کامل به خود استکهلم و اقداماتی که انجام می‌دهد،‌ بستگی دارد.

این مقام مسئول ترکیه همچنین هشدار داد واشنگتن نباید تلاش کند تا روند درخواست عضویت فنلاند و سوئد را به خرید جنگنده‌های اف-۱۶ ربط دهد.

کالین ادامه داد، آنکارا در صورتی که این خرید انجام نشود جایگزین‌هایی دارد.

اوایل مارس ۲۰۲۳، گروهی دو حزبی از سناتورهای آمریکایی به جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور تاکید کردند تا فروش ۲۰ میلیارد دلاری جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه را تا زمانی به تاخیر بیندازد که آنکارا ورود و عضویت هلسینکی و استکهلم را در ناتو تایید کند.

وزارت خارجه آمریکا در فوریه سال جاری میلادی اعلام کرده بود که از این توافق حمایت می‌کند اما کنگره هم باید با آن موافق باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.