گناوه به عنوان مرکز گردشگری جنوب کشور در نوروز امسال نیز از گردشگرانی که تعدادشان چند برابر جمعیت این شهر بود میزبانی کرد و بار دیگر مشخص شد که امکانات این شهر باید تقویت شود.

شهری که چند برابر جمعیتش گردشگر جذب کرد/ کمبود امکانات در گناوه

به گزارش قدس آنلاین، شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر به ویژه در سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران و مسافران زیادی در کشور قرار گرفته است و گردشگران و مسافران از اقصی نقاط کشور در فصل‌های مختلف سال به خصوص ایام تعطیلات به این شهرستان سفر می‌کنند.

بندر زیبای گناوه، مرکز این شهرستان، به لحاظ دارا بودن جاذبه‌های متعدد نظیر ساحل و دریا، ارزانی سفر و اقامت، وفور کالاهای خارجی و آب و هوای مناسب، اماکن مذهبی و تاریخی به قطب گردشگری داخلی و به یکی از پر رونق ترین شهرهای گردشگری جنوب کشور و اقامت پذیر در چند سال اخیر تبدیل شده است.

این بندر با دارا بودن ظرفیت‌های ناب تجاری از قبیل موقعیت ممتاز ارتباط مستقیم با کشورهای مهم تجاری، امتیازات ویژه واردات و صادرات، زمینه لازم را برای توسعه و توجه به گردشگری دارد.

در کنار همه این جاذبه‌های بی‌نظیر که هر کدام از آنها به‌تنهایی می‌تواند عامل مؤثری در جذب گردشگر و توسعه گردشگری یک منطقه باشد، مهمان‌نوازی و خون‌گرمی مردم دریادل این دیار که از هر فرصتی برای پذیرایی از مهمانان آماده‌اند و همواره بدون هیچ چشم‌داشتی در کنار مسئولان برای اسکان و پذیرایی از مهمانان و گردشگران حضوری چشمگیر دارند، عامل بسیار مهم و مؤثر است تا مسافران و مهمانان در مدت حضور در این شهرستان بهترین لحظات خود را سپری کنند.

شهری که چند برابر جمعیتش گردشگر جذب کرد/ کمبود امکانات در گناوه

تعداد گردشگر چندین برابر جمعیت شهر

شهر گناوه حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد ولی در برخی از ایام سال و خصوصاً تعطیلات نوروز، تعداد گردشگران در این شهر، میلیونی می‌شود که این تعداد چندین برابر کل جمعیت شهرستان است.

در نوروز ۱۴۰۲ نیز این بندر شاهد حضور میلیونی و گسترده مسافران و گردشگران بود و بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان، شهرستان گناوه رتبه نخست اقامت مسافران و گردشگران را در تعطیلات نوروز در استان بوشهر از آن خود کرد و رکوردار تعداد مسافر و گردشگر در این ایام بود.

اما حضور میلیونی مسافر در این بندر پرجاذبه با ظرفیت‌های بی نظیر و گاهاً منحصر به فرد، اما محروم در زیرساخت‌ها و امکانات، نیازمند توجه ویژه در توسعه صنعت گردشگری این منطقه است.

شهری که چند برابر جمعیتش گردشگر جذب کرد/ کمبود امکانات در گناوه

عدم توازن بین جمعیت مسافر و زیرساخت‌ها

این بندر در حالی از مسافران و مهمانان نوروزی و هموطنان پذیرایی کرد که امکانات و زیرساخت‌های موجود در آن حتی کفاف جمعیت ۸۰ هزار نفری خود شهر را نیز نمی‌دهد و در حالت عادی نیز با مشکلاتی روبرو است.

حضور گردشگران در این شهر نیازمند فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌ها و برنامه ریزی های مدون است تا بتواند پاسخگوی نیازهای مسافران وارد شده به این بندر بوده و لحظات فرح بخشی را برای این مهمانان و شهروندان به همراه داشته باشد.

حضور گردشگران در این شهر نیازمند فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌ها و برنامه ریزی های مدون است تا بتواند پاسخگوی نیازهای مسافران باشد

از سویی فراهم کردن امکانات و ساماندهی مناطق گردشگر پذیر و رفع نواقص بخصوص در ساحل و بازار که مهمترین مکان تفریحی و گردشگری هم برای مردم این بندر و شهروندان و هم برای مسافران محسوب می‌شود همواره از خواسته‌های مهم مردم و مسافران طی سالیان بوده است.

لزوم برنامه ریزی مدون برای توسعه زیرساخت‌ها

فراهم کردن امکانات برای جمعیت میلیونی مسافر و گردشگر در بندری کوچک که تعداد مسافران آن بخصوص در ایام نوروز به چندین برابر کل جمعیت شهرستان می‌رسد به طور حتم کاری دشوار است و علیرغم همه تلاش‌های مسئولان و گام‌هایی که در این زمینه برداشته شده، امکانات محدود شهرستان پاسخگوی این جمعیت نیست که انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های گسترده و فراهم کردن زیرساخت‌ها لازم و جذب سرمایه گذاری ها در بخش‌های مختلف از این فرصت برای توسعه صنعت گردشگری شهرستان و بهبود اقتصاد منطقه بهره لازم برده شود.

کمبودها و مشکلاتی مشهود در این بندر در زمینه کمبود پارکینگ بخصوص در سایت تجاری و ساحل، کمبود اماکن تفریحی، توجه به بخش ساحلی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های حضور گردشگران و رفع نواقص آن از قبیل سرویس‌های بهداشتی،، توجه به گردشگری دریایی در این بندر و تقویت این بخش از گردشگری، جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی این شهرستان را می‌توان نام برد.

شهری که چند برابر جمعیتش گردشگر جذب کرد/ کمبود امکانات در گناوه

با توجه به حضور گردشگران و مسافران از نقاط مختلف کشور با خرده فرهنگ‌های متفاوت توجه به توسعه زیربنایی گردشگری در بخش فرهنگی در این شهرستان نیز بسیار مهم و ضروری است تا بتوان فرهنگ اصیل و بومی منطقه را هر چه بهتر معرفی و منتقل کرد و در این زمینه احداث موزه گردشگری، مراکز فرهنگی و تفریحی، احداث نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های دائمی در زمینه صنایع دستی و گردشگری و معرفی محصولات بومی مهم و ضروری است.

توسعه اماکن اقامتی، مهمانسرا و هتل‌ها و کمپ‌های مسافری، ساماندهی خانه‌های مسافر از دیگر ضروریات مورد توجه است که در توسعه منطقه بسیار مؤثر خواهد بود و باید مورد توجه قرار گیرد.

شهری که چند برابر جمعیتش گردشگر جذب کرد/ کمبود امکانات در گناوه

لزوم رفع ضعف‌ها در حوزه‌های اسکان، گردشگری دریایی و مدیریت فرهنگی

استاندار بوشهر  اظهار داشت: در راستای توسعه گردشگری در استان بوشهر تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته و حمایت لازم را از بخش گردشگری برای توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد امکانات داریم.

احمد محمدی‌زاده با اشاره به حضور میلیونی گردشگران نوروزی در استان بوشهر خاطرنشان کرد: در بخش‌های فرهنگی، خدماتی، اقتصادی، تفریحی، امنیتی و اجتماعی شاهد تلاش‌های خوبی در ایام نوروز امسال بودیم.

وی با اشاره به برخی از ضعف‌ها در سطح استان بوشهر خواستار تلاش ویژه برای رفع کمبودها و ایجاد فضای مناسب برای حضور گردشگران در سطح استان شد.

استاندار بوشهر ایجاد مراکز اقامتی و اسکان مناسب را یک ضرورت دانست و افزود: در شهرهای ساحلی باید کمپ‌های اسکان نصب چادر افزایش یابد و ساماندهی خانه‌های مبله نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تاکید بر ضرورت احداث پلاژ ویژه بانوان و خانواده‌ها در شهرهای ساحلی استان بوشهر، گفت: مشکل سرویس بهداشتی در سواحل، پاساژها، مجتمع‌های فرهنگی و تجاری باید برطرف شود و رفع ضعف فرهنگی نیز در اولویت قرار بگیرد.

استاندار بوشهر افزود: گردشگری دریایی یک فرصت مهم برای نوار ساحلی استان بوشهر است که باید ضعف‌های این حوزه در نشست‌های تخصصی شناسایی و راهکارهای لازم در برطرف این مشکلات ارائه شود.

شهری که چند برابر جمعیتش گردشگر جذب کرد/ کمبود امکانات در گناوه

لزوم رفع نواقص در سال‌های آینده

فرماندار گناوه نیز با اشاره به حضور گسترده مسافران و گردشگران نوروزی در تعطیلات نوروز امسال در شهرستان گناوه اظهار داشت: وارد شدن این حجم از مسافر و گردشگر که چندین برابر جمعیت شهر هستند در هر شهری با یک سری از مشکلات و ناهنجاری‌هایی همراه است اما ما تلاش خود را به کار بستیم تا این وضعیت را تا حد توان و ممکن مدیریت کنیم.

محمد تقی صفری افزود: ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان گناوه به منظور خدمت رسانی به میلیون‌ها گردشگر و مسافر در ایام نوروز، تمام توان و امکانات موجود را بسیج و به کار گرفت و خدمات زیادی نیز در این ایام ارائه و از بسیاری از مشکلات نیز پیشگیری شد.

فرماندار گناوه بیان کرد: با تجزیه و تحلیل خدمات دهی به هموطنان در این شهرستان در مقایسه با دیگر شهرهای کشور، مشخص می‌شود که تا چه اندازه در این زمینه مسئولان شهر در این ایام تلاش کرده‌اند و در تمام طول تعطیلات در حال انجام وظایف محوله بودند.

صفری با بیان اینکه کار ساماندهی و مبلمان شهری در اختیار شهرداری است گفت: مبلمان شهری، ساماندهی، ساحل در اختیار شهرداری است اما فرمانداری در این زمینه تلاش کرد تا با فراهم کردن و در اختیار قرار دادن امکانات و تعیین یک معاون فرماندار در کنار شهرداری خدمت رسانی مطلوبی در این ایام به هموطنان ارائه شود.

وی گفت: باید تلاش کنیم تا برای سال‌های آینده در ایام نوروز با مدیریت و برنامه ریزی نواقص را رفع کرد و با پشتیبانی و همکاری همدیگر گام‌های مثبتی برای شهرستان برداریم.

شهری که چند برابر جمعیتش گردشگر جذب کرد/ کمبود امکانات در گناوه

حضور بیشترین گردشگر در گناوه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر  به برخی از مشکلات و چالش‌ها در شهرستان گناوه اشاره کرد و ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته برخی از مشکلات رفع شد ولی باید برنامه‌ریزی کنیم که این مسائل به صورت ریشه‌ای حل شود.

اسماعیل سجادی‌منش به ظرفیت‌های گناوه در حوزه گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به حضور گسترده مسافران نوروزی از نقاط مختلف کشور در گناوه، باید امکانات و خدمات‌دهی در این شهر متناسب با این میزان حضور باشد.

شهرستان‌های گناوه، بوشهر و دیلم به ترتیب سه شهرستان اول تا سوم در نوروز بودند که بیشترین حجم گردشگر و مسافر را داشتند

وی با بیان اینکه بوشهر به عنوان مقصدی گردشگری معرفی شده و در تعطیلات نوروز سال جدید جز ۱۰ استان برتر در زمینه جذب گردشگر و مسافر بود گفت: شهرستان‌های گناوه، بوشهر و دیلم به ترتیب سه شهرستان اول تا سوم در نوروز بودند که بیشترین حجم گردشگر و مسافر را داشتند.

وی گفت: در سال جدید تلاش کردیم تا در کنار دیگر کمیته‌های ستاد اجرایی خدمات سفر، زمینه حضور گردشگران به استان بوشهر را فراهم کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر گفت: بی تردید نواقص نیز در این ایام هم وجود داشت که با ارزیابی و بررسی آسیب‌ها در آینده مرتفع خواهد شد.

گناوه در حالی به عنوان قطب گردشگری استان بوشهر و جنوب کشور شناخته می‌شود و رکوردار پذیرش گردشگر در استان بوشهر که بیشترین حضور گردشگران گاهاً گردشگرانی به تعداد بیش از ۱۰ برابر جمعیت شهرستان وارد این شهر می‌شوند و باید امکانات این شهر متناسب با این تعداد گردشگر توسعه یابد که توجه ویژه به گردشگری در این شهرستان نیازمند نگاه ملی و استانی و حمایت همه جانبه است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.