اسناد محرمانه پنتاگون که به تازگی فاش شده است نشان می‌دهد که مقام‌های اطلاعاتی آمریکا از وجود ۴ بالن چینی به غیر از بالنی که ساقط کردند، اطلاع داشتند.

اسناد پنتاگون چه چیزی درباره بالن چین فاش کرد؟

به گزارش قدس آنلاین، اسناد محرمانه‌ پنتاگون که ظاهراً توسط «جک تیشیرا» گارد ملی هوایی «ماساچوست» درز پیدا کرده است و در روزهای اخیر جنجال زیادی را به راه انداخته است، فاش کرده است که مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی از چهار بالن دیگر چینی به غیر از بالنی که اوایل سال جاری میلادی بر فراز آسمان ایالات متحده ساقط کردند، آگاه بودند.

طبق گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست، یکی از بالن‌هایی که قبلاً شناسایی نشده بود، بر فراز ناوگروه ضربت آمریکا در اقیانوس آرام پرواز کرده بود.

طبق اسناد فوق محرمانه پنتاگون، یک بالن دیگر چین که مقام‌های آمریکایی آن را با کد «Bulger-۲۱» شناسایی کرده‌اند از دسامبر ۲۰۲۱ تا می ۲۰۲۲ زمین را دور زد ه است.

طبق این اسناد، بالن سوم با نام «آکاردو-۲۱» بوده است و بالن چهارم که در اسناد پنتاگون به آ« اشاره شده است در دریای چین جنوبی سقوط کرده است و واشنگتن‌پست در گزارش خود نوشته است که هنوز مشخص نیست که آیا بولگر-۲۱ و آکاردو-۲۱ همان بالن‌هایی هستند که سقوط کرده‌ و بر فراز ناوگروه ضربت آمریکا در اقیانوس آرام پرواز کرده است یا خیر.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد، بالنی که در ماه ژانویه و فوریه از قبل از سقوط در سواحل کارولینای جنوبی از قاره آمریکا عبور کرد با نام رمز Killeen-۲۳ شناخته می شد.

یکی از مقام‌های آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته است که نامگذاری چنین بالن‌هایی بر اساس الفبا است که نشان می‌دهد که احتمالاً رخدادهای بیشتری مرتبط با شناسایی بالن‌های چینی که واشنگتن مدعی است بالن‌های جاسوسی است، وجود دارد.

طبق این گزارش، به نظر می رسد که نام‌بالن‌ها از روی تبهکاران آمریکایی به نام‌های «تونی آکاردو»، «جیمز ویتی بولگر» و «دونالد کیلین» گرفته شده است.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است که در اسنادی که تیشیرا با اعضای شبکه اجتماعی دیسکورد به اشتراک گذاشته شده است، دولت آمریکا هنوز هدف تمام حسگرها و آنتن‌های نصب شده بر روی بالنی که واشنگتن در چهارم فوریه ساقط کرد را شناسایی نکرده است.

طبق این گزارش، در یکی از سندهایی که آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی در ۱۵ فوریه تهیه کرده است، نشان می‌دهد که بالن ساقط شده چین، قابلیت‌های شناسایی پیشرفته ای داشته و از جمله راداری را حمل می‌کرده که قابلیت دید در شب و نفوذ در ابرها و خاک سطحی و دیگر مواد نازک را دارا بوده است.

طبق این گزارش، مقامات اطلاعاتی آمریکایی همچنین به این نتیجه رسیدند که پنل‌های خورشیدی این بالن چینی قادر به تولید حدود ۱۰ هزار وات برق است که برای تأمین انرژی هر نوع قابلیت نظارتی کافی است.

اسناد فاش شده پنتاگون همچنین نشان می‌دهد که بولگر-۲۱ زمانی که در حال دور زدن جهان بوده است، تجهیزات نظارتی پیشرفته‌ای را حمل می‌کرده است و آکاردو-۲۱ نیز چنین قابلیتی داشته است.

طبق این گزارش، برآورد شده است که بولگر-۲۱ توسط گروه علم و فناوری هوانوردی Eagles Men مهندسی شده است که یک شرکت چینی است که آمریکا پس از پرواز ماه فوریه بالن چینی بر فراز قاره آمریکا، آن را تحریم کرد.

اسناد محرمانه پنتاگون همچنین ارزیابی کرده است که مقام‌های دولت چین انتظار ورود این بالن به حریم هوایی ایالات متحده را نداشتند.

چند روزی است که افشای اسناد محرمانه پنتاگون جنجالی شده است و روزنامه واشنگتن پست پیش از این گزارش کرد عامل انتشار گسترده اسناد محرمانه نظامی آمریکا بازداشت شده است و قرار است در دادگاه محاکمه شود.

طبق نوشته این روزنامه، فرد مذکور در یک پایگاه نظامی کار می‌کند و اسرار حساس امنیتی را در اینترنت در میان گروهی از افراد آشنای خود منتشر کرده است.

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.