مدیر امور منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر گفـت: ۱۴ روستا در این شهرستان با کمبود آب مواجه هستند و امسال مصرف بهینه آب در این شهرستان باید جدی گرفته شود.

۱۴ روستا در مشگین‌شهر با تنش آبی مواجه هستند

به گزارش قدس انلاین، ارسلان فرجی  افزود: دبی پایه رودخانه خیاوچایی در محل آبگیر در فصل زراعی و تابستان به ۶۰۰ لیتر در ثانیه می‌رسد و با برداشت آب مورد نیاز شهری، میزان آب در پایین دست به کمتر از ۲۰۰ لیتر در ثانیه خواهد رسید.

وی افزود: تامین آب پایدار در افق درازمدت مشگین شهر یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای اردبیل است که در سال‌های اخیر با جدیت تمام در حال پیگیری و اجراست.

مدیر امور منابع آب شهرستان مشگین‌شهر با بیان اینکه منابع آب آشامیدنی مشگین‌شهر در شرایط فعلی عمدتا"از رودخانه خیاوچایی وچشمه خاتون تامین می‌شود، افزود: در صورت استفاده بی رویه از آب، مردم این شهرستاندر تابستان با مشکل جدی آب مواجه خواهند شد.

فرجی با اشاره به مشکلات موجود در تأمین آب آشامیدنی مشگین شهر گفت: کاهش دبی رودخانه خیاوچائی و کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی، فرسوده بودن شبکه توزیع در داخل شهر، توسه غیر اصولی و خارج از طرح تفصیلی شهر، دستکاری کنتورهای مصارف خانگی و برداشت‌ها و انشعابات غیرمجاز، تبدیل روستاها به شهر و افزایش نیاز به مصرف آب از جمله مشکلات پیش روی تامین آب در مشگین شهر است.

به گفته این مقام مسئول، تکمیل طرح آبرسانی مشگین شهر از رودخانه خیاوچایی و پایدار نمودن خط انتقال و بند آبگیر، بهسازی، ترمیم و بازسازی خط انتقال نهر خاتون، تسریع در اجرای طرح انتقال آب آشامیدنی از سد احمد بیگلو به تصفیه خانه، شروع عملیات اجرایی علاج بخشی سد اینچه نو در ذخیره سازی آب، تامین آب شهری و لایروبی وتجهیز چاه‌های موجود در بستر رودخانه چایی در محدوده پارک جنگلی جزو اولویت‌های طرح آبرسانی مشگین شهر است.

شهرستان مشگین شهر با ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل و در دامنه کوه سبلان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.