معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: انتظار ندارد گام جدیدی از سوی گروه اوپک پلاس در نشست ۴ ژوئن در وین برداشته شود.

نوآک: اوپک پلاس در نشست بعدی تولید خود را کاهش نخواهد داد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز، الکساندر نوآک، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: انتظار ندارد گام جدیدی از سوی گروه اوپک پلاس در نشست ۴ ژوئن در وین برداشته شود.

نواک همچنین گفته است، نرخ بهره بالای آمریکا و بهبود کندتر از انتظار اقتصادی چین مانع از افزایش بیشتر قیمت نفت شده است.

پس از اینکه قیمت نفت در ماه مارس به ۷۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت که کمترین رقم در ۱۵ ماه گذشته به شمار می‌رفت، عربستان و سایر تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس، اوایل ماه جاری میلادی، کاهش تولید بیشتر نفت خود را به میزان ۱.۶ میلیون بشکه در روز اعلام کردند که با این تصمیم بازار را غافلگیر کردند و در مجموع میزان کاهش تولید اوپک پلاس به ۳.۶ میلیون بشکه در روز رسید که از ماه می اجرایی می‌شود.

پس از اعلام این خبر بلافاصله قیمت انواع نفت ۶ درصد رشد کرد و قیمت نفت برنت به بیش از ۸۵ و نفت آمریکا ۸۰ دلار معامله شد.

برهمین اساس، عربستان متعهد به کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای روزانه تولید نفت خود از دیروز تا پایان سال جاری شده و سهم امارات هم ۱۴۴ هزار بشکه در روز است.

از سوی دیگر قرار شده عراق و کویت هم به ترتیب ۲۱۱ هزار بشکه در روز و ۱۲۸ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود کم کنند.

سایر کشورهای تولیدکننده نفت شامل عمان، الجزایر، قزاقستان و گابن هم به ترتیب ۴۰، ۴۸، ۷۸ و ۸ هزار بشکه روزانه از تولید نفت خود کم می‌کنند.

خبرگزاری دولتی ریانووستی نوشت، نوآک گفته است، انتظار دارد قیمت نفت برنت تا پاپان سال به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه برسد.

وی افزود، قیمت‌های فعلی ۷۵ و ۷۶ دلار در هر بشکه نشان‌دهنده برآورد بازار از وضعیت اقتصاد کلان جهان است.

اعضای اوپک پلاس ۴ ژوئن به صورت حضوری در وین با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

این مقام روس به روزنامه ایزووستیا روسیه گفت: «این نشست، نخستین نشست چهره به چهره در ۶ ماه گذشته خواهد بود و ما طبق معمول منتظر ارزیابی وضعیت بازار هستیم.»

«اما من فکر نمی‌کنم که گام جدیدی برداشته شود زیرا همین یک ماه پیش تصمیم‌های خاصی در مورد کاهش داوطلبانه تولید نفت توسط برخی کشورها اتخاذ شد، چراکه شاهد کندی روند بهبود اقتصاد جهانی بودیم.»

وی گفت، امید دارد که تقاضا برای نفت در تابستان افزایش یابد.

«اما من یک بار دیگر تکرار می‌کنم؛ ما وظیفه بالا بردن قیمت‌ها را نداریم. وظیفه ایجاد توازن به منظور تامین منافع هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان وجود دارد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با ارسال سیگنال دیگری مبنی بر اینکه ممکن است در نشست بعدی اوپک پلاس نیاز به اقدامی نباشد، گفت: قیمت انرژی به سطوحی که «توجیه اقتصادی دارد» در حال نزدیک شدن است.

قیمت نفت در روز پنجشنبه تغییر چندانی نداشت زیرا عدم اطمینان در مورد اینکه آیا آمریکا از نکول بدهی جلوگیری می‌کند یا خیر، چشم‌انداز کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس را تحت تاثیر قرار داد.

با کم شدن عرضه نفت خام و سوخت از سوی آمریکا و هشدار وزیر انرژی عربستان به سفته‌بازان که چشم انداز کاهش بیشتر اوپک پلاس را تقویت کرد، قیمت‌ها رشد پیدا کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.