غلامحسین صاحبی رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر مشهد که هفته گذشته خبر استعفایش حاشیه ساز شد امروز رسما این استعفا را به شورا اعلام و مورد موافقت واقع شد.

استعفای صاحبی عضو شورای شهر پذیرفته شد

به گزارش قدس خراسان، امروز نطق پیش از دستور هشتادمین جلسه علنی شورای شهر مشهد را غلامحسین صاحبی ایراد کرد.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر که رسما در این جلسه استعفای خود را از عضویت در شورا اعلام کرد تا بتواند در انتخابات مجلس شرکت کند، در نطق پیش از دستور اظهار کرد: ۱۰ سال از شروع فعالیت کمیسیون حاشیه شهر می‌گذرد، ما در سال ۹۲ کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر را به تصویب رساندیم که حاصل آن خدمات ارزنده‌ای به شهر مشهد بود.

وی راه‌اندازی این کمیسیون را شروع اتفاقاتی مثبت در حاشیه شهر دانست و متذکر شد: سال ۹۲ قبل از راه‌اندازی این کمیسیون سرانه‌های خدماتی حاشیه شهر بسیار پایین بود، به عنوان مثال سرانه فضای سبز در آن سال، ۲ متر بود که اکنون به پنج و نیم متر رسیده و با اعتبارات امسال تا ۶ متر خواهد رسید.

صاحبی با بیان اینکه آن زمان در شرایطی کمیسیون حاشیه شهر راه اندازی شد که تفکر مدیریت شهری برای هزینه کرد در مناطق حاشیه ای را به لحاظ شرعی دارای اشکال میدانست، بیان کرد: نظر این بود که نباید درآمد حاصل از مناطق دیگر شهر را در حاشیه هزینه کرد اما امسال ۵۱ درصد بودجه‌های عمرانی را به سمت حاشیه شهر بردیم. ساختاری پایه‌ریزی شده که ادامه پیدا خواهد کرد. خدمات بسیار زیادی مانند ساماندهی کال کشف، دروی و امیرآباد انجام شد. 

دستگاه‌های دیگر به وظایف خود در حاشیه شهر عمل نمی‌کنند

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر افزود: در این مناطق مشکلات محیط زیستی متعددی از جمله مشکلات مربوط به کشف رود وجود داشت که مدیریت شهری در این عرصه اقدامات خوبی انجام داد، اما دولت‌ها پای کار نیامدند. 

وی افزود: طی این مدت بیش از ۱۲۰ پارک ساخته شد، سالن‌های ورزشی زیادی که وظیفه دستگاه‌های دیگر بود، ایجاد شد، نهضت آسفالت، اقدامات در حوزه‌های ترافیکی و ساخت پل‌ها نیز از دیگر اقدامات بود. اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و امیدواریم این فرایند ادامه داشته باشد. هر تفکری پای کار بیاید این روند را دنبال خواهد کرد. 

صاحبی با اشاره به اینکه دستگاه‌های دیگر به وظایف خود در حاشیه شهر عمل نمی‌کنند، تصریح کرد: مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های اداری داریم، پیگیری‌های متعددی انجام دادیم که دستگاه‌های اداری وظایف خود را در حوزه حاشیه شهر انجام دهند؛ ما در آموزش و پرورش مشکلات عدیده‌ای داریم. سرانه آموزشی در کشور ۵.۵ متر بوده، اما در حاشیه شهر کمتر از ۱.۲ متر است. سرانه بهداشتی نیز بسیار پایین است. در حوزه‌های محیط زیستی مشکل داریم. در زمینه آب و فاصلاب نیز مشهد با مشکل کم‌آبی مواجه هستیم، اما در این حوزه کار اساسی اتجام نمی‌شود. 

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر گفت: هر ساله در کال کشف بیش از ۸۰ میلیون متر مکعب آب هدر می‌رود، اما مسئولان این آب را تصفیه نمی‌کنند تا بتوان برای کشاورزی استفاده کرد. در ازای این آب شرب در حوزه کشاورزی استفاده می‌شود اما با هزینه دهها میلیارد تومانی می‌خواهند سالانه ۴۰ میلیون مترمکعب آب را به اینجا منتقل کنند! 

وی به مشکلات قانون گذاری اشاره و عنوان کرد: اخیرا مشکلی برای شهروندان مشهد ایجاد شده که در خصوص بیمه تامین اجتماعی در حوزه ساخت و ساز و مسکن است. این قانون مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده است. اگر نمایندگان این مشکل را حل نکنند، ۹۰ درصد ساخت و سازهای حاشیه شهر که با پروانه انجام می‌شود در سال آینده انجام نخواهد شد، چون هزینه پروانه در حاشیه شهر ۳۰ میلیون تومان است، اما برای بیمه باید ۶۰ تا ۷۰ میلیون پرداخت کنند. 

گفتنی است؛ در بخش دیگری از هشتادمین جلسه علنی شورای شهر، درخواست استعفای غلامحسین صاحبی مورد بررسی قرار گرفت و وی با بیان اینکه جمعیت حاشیه نشین کشور به ۱۹ میلیون نفر رسیده است، اظهار کرد: بعد از آشنایی با مشکلات حاشیه شهر به این نتیجه رسیده گره بعضی مشکلات در حوزه قانون گذاری است.

وی از عزم و اراده خود برای پیگیری مشکلات حاشیه شهر، بهبود وضعیت روستاها جهت جلوگیری از مهاجرت به حاشیه شهرها و بسترسازی برای مهاجرت معکوس به سمت روستاها خبر داد. 

"آیا صاحبی در مجلس شورای اسلامی هم همینقدر موثر ایفای نقش خواهد کرد؟" این سوالی بود که برخی اعضای شورا امروز مطرح کردند؛ در نهایت استعفای وی توسط اعضای شورا پذیرفته شد. 

دبیریان، نایب رییس کمیسیون اقتصادی شورا، از شنیده های خود مبنی بر استعفای یکی دیگر از اعضای شورا در هفته آتی خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.