وزارت خارجه روسیه سفیر ارمنستان در این کشور را برای «گفت‌وگوی جدی» درباره برخی اقدامات اخیر ایروان احضار کرد.

روسیه سفیر ارمنستان را در اعتراض به «اقدامات غیردوستانه» ایروان احضار کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه روسیه «واغارشاک هاروتونیان» سفیر ارمنستان در این کشور را جمعه (هشتم سپتامبر، ۱۷ شهریور) برای «گفت‌وگوی جدی» درباره برخی «اقدامات غیردوستانه» از سوی ایروان احضار کرد. 

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، به گفته این وزارتخانه، مقام‌های ارمنستانی اخیراً اقداماتی غیردوستانه‌ای را علیه روسیه انجام داده‌اند که شامل آغاز روند تصویب «اساسنامه رُم»، سفر همسر «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان به کی‌یف پایتخت اوکراین و برگزاری رزمایش مشترک با ایالات متحده می‌شود. 

طبق این گزارش، مسکو همچنین یادداشت اعتراضی خود را به سفیر ارمنستان به دلیل «اظهارات توهین‌آمیز» مطرح شده توسط «آلن سیمونیان» رئیس مجلس ملی این کشور علیه «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه و به طور کلی این وزارتخانه تحویل داد. 

وزارت امور خارجه روسیه همچنین درباره بازداشت «میکائیل بادالیان» وبلاگ‌نویس طرفدار روسیه و «آشوت گئورکیان» ستون‌نویس بخش ارمنستانی خبرگزاری روسی اسپوتنیک در تاریخ هفتم سپتامبر (۱۶ شهریور) در ارمنستان ابراز نگرانی کرد. 

این وزارتخانه در ادامه تاکید کرد «در عین حال مسکو قاطعانه معتقد است روسیه و ارمنستان متحد باقی می‌مانند و همه توافقات در خصوص توسعه و تقویت مشارکت‌ها به طور کامل به نفع مردم دو کشور اجرایی خواهد شد».

پاشینیان اخیرا در گفت‌وگو با یک نشریه ایتالیایی مدعی شد که روسیه در حال دور شدن از «قفقاز جنوبی» است. نخست‌وزیر ارمنستان همچنین وابستگی امنیتی به یک کشور را اشتباه راهبردی خواند؛ اظهاراتی که واکنش «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین را به دنبال داشت و در یک کنفرانسی خبری در مسکو سخنان نخست‌وزیر ارمنستان را رد کرد و گفت: «روسیه بخشی جدایی‌ناپذیر از منطقه قفقاز جنوبی است پس نمی‌تواند جای دوری برود. روسیه نمی‌تواند ارمنستان را رها کند. تعداد ارمنی‌هایی که در روسیه ساکنند حتی از ارمنی‌های ساکن خود ارمنستان بیشتر است...روسیه به ایفای نقش منسجم و حیاتی خود در باثبات کردن و زدودن درگیری از این منطقه ادامه خواهد داد».

ایروان در بحبوحه واکنش طرف روس به این اظهارات همچنین از تدارک خود برای برگزاری رزمایش نظامی مشترک با واشنگتن خبر داد. منابع رسانه‌ای از ایروان گزارش دادند وزارت دفاع ارمنستان خبر داد که این کشور از یازدهم تا بیستم سپتامبر (۲۰ تا ۲۹ شهریور) میزبان یک رزمایش نظامی مشترک با آمریکا خواهد بود. سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه چهارشنبه در واکنش به این خبر گفت: «چنین اخباری بویژه در شرایط فعلی باعث نگرانی می‌شود. بنابراین این خبر را عمیقاً تحلیل و اوضاع را رصد خواهیم کرد».

همچنین رسانه‌های ارمنستانی در حالی که تنش‌ها بین این کشور و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ بالا گرفته، خبر دادند دولت ارمنستان به زودی اساسنامه رم دادگاه کیفری بین المللی را برای تصویب به مجلس ملی ارائه خواهد کرد. طبق این خبر، «ایروان دوباره به موضوع به رسمیت شناختن اساسنامه رم بازگشته، زیرا با توجه به منطق این پروژه، فرصتی را برای پاسخگویی جمهوری آذربایجان می‌بیند».

سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه در تازه‌ترین اظهارنظر، با بیان اینکه رزمایش نظامی بین ارمنستان و آمریکا کمکی به ثبات در منطقه و افزایش اعتماد متقابل نمی‌کند، گفت: «مسکو به همکاریِ سازنده با ایروان و باکو در موضوع قره‌باغ ادامه می‌دهد».

ارمنستان و جمهوری آذربایجان پنجشنبه یکدیگر را به انتقال نیرو و تجهیزات نظامی به مرز مشترک میان دو کشور متهم کردند.  باکو اخیرا با ایجاد ایست و بازرسی نظامی مسیر مهم لاچین به قره‌باغ را مسدود کرده است. این تنها مسیر دسترسی ارمنستان به منطقه قره‌باغ کوهستانی است، اما جمهوری‌ آذربایجان مدعی است که هدف از این اقدام جلوگیری از قاچاق سلاح است. 

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان پنجشنبه جمهوری آذربایجان را به جمع‌آوری تشکیلات نظامی در طول خط تماس در منطقه قره‌باغ کوهستانی و مرز آذربایجان و ارمنستان متهم کرد. وزارت خارجه ارمنستان ضمن بیان این ادعا کرده که علاقه‌ای به تشدید تنش‌های نظامی ندارد و آماده انعقاد یک توافق صلح است، گفته منابع مختلف اقدام جمهوری آذربایجان در ارسال تجهیزات نظامی را تأیید کرده‌اند. 

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان این ادعاها را رد کرده و در بیانیه‌ای از ایروان خواسته آنچه به گفته باکو «تحریک‌های نظامی و سیاسی» است را خاتمه دهد. 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.