حضور جمهوری اسلامی ایران که خود یکی از قربانیان بزرگ تروریسم به‌ویژه در چهار دهه گذشته محسوب می‌شود، در نشست شورای ساختار مبارزه با تروریسم سازمان شانگهای، فرصت مناسبی را برای تبادل‌نظر و همفکری درباره مهم‌ترین دغدغه‌های امنیتی اعضا فراهم آورد.

ثبات منطقه‌ای با اشتراک‌گذاری تجربیات اعضا/ ظرفیت‌های شورای ساختار مبارزه با تروریسم سازمان شانگهای برای ایران

به گزارش قدس آنلاین، همچنین گفت‌وگو درباره تحولات مرتبط با افراط گرایی، جدایی‌طلبی و اقدامات تجزیه‌طلبانه نیز جزو محورهای فعالیت این شورا به شمار می‌آید. اعضای شورای ساختار مبارزه با تروریسم سازمان شانگهای بر این باورند نتیجه‌بخش بودن هرگونه راهبردی در مسیر مبارزه با تروریسم نیازمند همکاری جمعی اعضاست تا از بروز و ظهور جریانات تروریستی از همان ابتدای امر جلوگیری شود.

در همین زمینه، مهدی خورسند، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس تصریح کرد: موضوعات امنیتی یکی از دلایل اساسی ایجاد سازمان همکاری شانگهای بوده و این سازمان همواره برای حفظ امنیت و جلوگیری از گسترش تروریسم و افراط گرایی مذهبی در مناطق مختلف مرزی میان اعضای سازمان تلاش کرده است. در واقع، مسائل امنیتی و توجه به تحولات منطقه‌ای از کارکردهای اصلی سازمان شانگهای در طول سال‌های ۱۹۹۱ تاکنون محسوب می‌شود. همان‌طور که می‌دانید نظام جمهوری اسلامی ایران سال‌های متمادی از تروریسم سازمان‌یافته بین‌المللی آسیب‌های بسیار زیادی متحمل شده است. تجارب ایران در مسیر مبارزه و مقابله با تروریسم و همچنین متقابلاً دستاوردهای سایر اعضای شانگهای در این زمینه می‌تواند بسیار مؤثر باشد و به طرفین برای برقراری امنیت و بازدارندگی اقدامات افراطی یاری برساند.

مهدی خورسند
مهدی خورسند


همکاری دولت‌ها و قوانین مشترک؛ عامل تعهدساز برای مبارزه علمی و عملی
خورسند معتقد است: سازمان شانگهای دارای اعضایی است که بسیاری از این‌ها از نظر جغرافیایی و در سرزمین خودشان منشأ و خاستگاه تروریست‌های تکفیری بسیاری بوده اند و مسائل و چالش‌های مختلفی را در حوزه‌های امنیتی تجربه کرده‌اند. با این حال، این اعضا با مدیریت صحیح توانسته‌اند بحران‌ها را پشت سر بگذارند و آن را مدیریت کرده و از سرازیر شدن ناامنی‌‎ها و اقدامات افراطی به کشورهای همسایه جلوگیری کنند. بنابراین حضور در نشست‌های مرتبط با شورای ساختار مبارزه با تروریسم سازمان شانگهای و اشتراک گذاری تجربیات می‌تواند به اعضا کمک کند و ثبات منطقه‌ای را پدید آورد. از سوی دیگر، ایران به عنوان عضو اصلی سازمان شانگهای در اولین نشست این کارگروه شرکت کرده و می‌تواند ایده‌های خوبی را در این باره مطرح سازد.  

این کارشناس سیاسی گفت: در حال حاضر در بسیاری از رسانه‌ها مطرح می‌شود تروریسم تکفیری داعش در افغانستان در حال یارگیری و بازسازی است. در چنین شرایطی باید اعضا نسبت به این مسئله حساس باشند و سعی کنند روی موضوعات و اقداماتی متمرکز شوند و مانور بدهند که از آسیب به اعضای سازمان و دیگر کشورها جلوگیری می‌کند. مسئله احیای گروهک داعش یا سایر گروه‌های تروریسم تکفیری همچون القاعده برای کشورهای منطقه و اعضای سازمان بسیار خطرناک است و ضرورت دارد برنامه‌ریزی صحیح و عملیاتی برای مدیریت و بازدارندگی تهدیدات صورت بگیرد. علاوه بر این، همکاری دولت‌ها، قوانین مشترک مرزی برای برقراری امنیت و نیز درهم ‌تنیدگی اقتصادی میان اعضا می‌تواند تعهد اعضای سازمان شانگهای را نسبت به مبارزه عملی و علمی با تروریسم در قالب‌های مختلف و تشکیل کارگروه‌های تخصصی میسر سازد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.