مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران صلاحیت چندین تن از بازرسان مجرب آژانس را لغو کرده است.

ادعای گروسی: ایران اعتبار چندین بازرس مجرب آژانس را لغو کرده است

به گزارش قدس آنلاین، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای که در تارنمای این نهاد منتشر شده است، مدعی شد که تهران امروز(شنبه) او را از تصمیمش برای لغو اعتبار چندین تن از بازرسان مجرب و منصوب آژانس جهت فعالیت‌های راستی‌آزمایی مطلع کرده است.

گروسی مدعی شد: این بازرسان جزو مجرب‌ترین بازرسان آژانس با دانش کافی در حوزه فناوری غنی‌سازی هستند. آنها اقدامات راستی‌آزمایی ضروری را در تاسیسات غنی‌سازی ایران تحت پادمان‌های آژانس انجام داده‌اند. با تصمیم امروز، ایران عملا حدود یک سوم گروه اصلی بازرسان مجرب آژانس که برای تهران منصوب شده بودند را حذف کرد.

وی در ادامه مدعی شد: این اقدام ایران توانایی آژانس در انجام موثر بازرسی‌هایش در این کشور را به طور مستقیم و جدی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این اقدام نامتناسب و بی‌سابقه و یکطرفه را قویا محکوم می‌کنم؛ اقدامی که برنامه‌ریزی عادی و انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی‌ آژانس در ایران را تحت تاثیر قرار داده و آشکارا تعاملی که باید بین آژانس و ایران باشد را نقض می‌کند.

گروسی مدعی شد: بدون همکاری موثر، اطمینان و اعتماد همچنان قابل دستیابی نخواهد بود و آژانس در موقعیتی نخواهد بود تا به طور موثر الزامات راستی‌آزمایی خود در ایران را انجام دهد. از دولت ایران می‌خواهم تا در تصمیم خود را بازنگری کرده و به مسیر همکاری با آژانس بازگردد.

این ادعا در حالی مطرح شده است که سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه به‌تازگی اعلام کردند که قصد دارند تا مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران که قرار بود ماه آینده منقضی شود را همچنان حفظ کنند. در همین ارتباط، دولت انگلیس پنجشنبه هفته گذشته مدعی شد که تصمیم سه کشور اروپایی امضاکننده برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای حفظ تحریم‌ها علیه ایران، پاسخی «مشروع و متناسب» به اقدامات ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود «فراتر از همه توجیهات غیرنظامی» است.

در زمان امضای توافق برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵، مقرر شده بود که طیفی از تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و انگلیس در مدت زمان هشت سال پس از امضای توافق برداشته شوند. این ضرب‌الاجل تا ماه اکتبر یعنی کمتر از یک ماه دیگر پایان می‌یابد. این تحریم‌ها شامل تحریم علیه افراد و نهادهای مرتبط با برنامه‌های موشکی، هسته‌ای و سایر تحریم‌های تسلیحاتی ضد ایران می‌شود.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به بیانیه تروئیکا اروپایی علیه کشورمان گفت: گزارش مدیرکل کاملاً مشهود است که دارای دو بخش برجامی و پادمانی است. در بخش برجامی طبیعی است که طبق قانون اقدام راهبردی و طبق ماده ۲۶ و ۳۶ برجام به دلیل عدم اجرای طرف مقابل، ما نیز بازگشت از تعهدات داشتیم و این واضح است.سه کشور اروپایی نمی‌توانند از ما انتظار داشته باشند که به طور کامل برجام را اجرا کنیم ولی آنها تعهدات خود را انجام ندهند.

اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای غربی‌ها مبنی بر عدم صدور ویزا برای بازرسان آژانس گفت: مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.