مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با نگاهی به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های اتفاق افتاده در منطقه شاهد بروز پدیده گرد و غبار هستیم و این موضوع تهدیدی برای زیست بوم استان است.

گردو غبار تهدیدی برای زیست بوم خراسان رضوی است

به گزارش قدس خراسان، مهدی اله پور روز چهارشنبه در نشست تخصصی "بررسی وضعیت رویشگاه‌های ارس خراسان رضوی" با گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: طی سالیان اخیر شیوع آفات و بیماری‌های گیاهی در مناطق رویشی کشور بویژه اکوسیستم های حساس و شکننده، خسارات جبران ناپذیری را بر محیط زیست و تنوع زیستی تحمیل کرده است لذا باید به منظور جلوگیری از این تهدیدات آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی گفت: کوه‌های هزار مسجد و کپه داغ در شمال خراسان رضوی، جزو غنای زیستی و ذخیره گاه درختان ارس استان محسوب می‌شوند که نیازمند آمادگی تمامی بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی وظیفه‌مند، برای مقابله با تهدیدات طبیعی و انسان ساز برای کاهش اثرات آسیب رسان و مخاطرات محیط زیستی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: باید به طبیعت زمانی برای احیاء دهیم و فشار روی مراتع و پوشش گیاهی را کاهش داده و این مهم نیازمند همت همگانی تمامی دستگاه‌ها، مشارکت مردمی و اقدام جهادی است وگرنه دچار مشکل جدی خواهیم شد.

اله پور گفت: اثرات سوء مسائلی همچون گرد و غبار و هجوم آفت‌ها بر روی زیست بوم غنی خراسان رضوی تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

آینده نگری و پیش گیری در پدافند غیرعامل

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست تخصصی گفت: آموزش یکی از موضوعات مهم در حوزه پدافند غیرعامل است، به نحوی آگاهی بخشی، آموزش و برنامه‌های ویژه در این حوزه یکی از الزامات برای تمام نهادها و ادارات است که خوشبختانه استان خراسان رضوی به خوبی به بحث آموزش پرداخته و از این نظر هم جایگاه خوبی دارد.

هاشم جنگی، حفظ محیط زیست را از حیطه‌های با اهمیت در پدافند غیرعامل دانست و گفت: موضوعی که در حوزه پدافند غیرعامل دارای اهمیت است؛ مراقبت، آینده نگری و پیشگیری است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: بدین صورت در اداراتی که بر اساس دستورالعمل و آیین نامه پدافند غیرعامل اقدام کرده اند، کمترین تهدید و آسیب را مشاهده می‌کنیم و باید تمام دستگاه‌های اجرایی در جهت اجرای این دستورالعمل‌ها اهتمام ورزند.

جنگی گفت: حوزه‌های محیط زیست، منابع طبیعی و انسان و دام نیز جزو حوزه های پر تهدید هستند؛ تهدیداتی که ممکن است متوجه یک استان و حتی کشور شود و چیزی که در اینجا اهمیت دارد، مدیریت تهدیدها و دانستن چگونه مواجه شدن با این تهدیدها است.

وی ادامه داد: بدین جهت نیاز است تا نگاه جزئی به تهدیدهای نوین داشته باشیم و نوعی عملکرد دشمن را در هر حوزه‌ای بدانیم تا بتوانیم بر اساس آن برنامه ریزی کرده و آینده نگری داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.