رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: همزمان با سفر رییس‌جمهور به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، هیات تجاری ۵۸ نفره از مدیران و فعالان اقتصادی، بازرگانان و کارآفرینان خراسان رضوی و برخی استانهای کشور به این کشور سفر کردند.

هیات ۵۸ نفره از فعالان اقتصادی خراسان رضوی و کشور وارد تاجیکستان شدند

به گزارش قدس خراسان، محمدحسین روشنک اظهار کرد: این شمار بالای فعالان اقتصادی از کشور ایران که راهی سفر به تاجیکستان شدند، نشان از روابط مطلوب تجاری بین دو کشور دارد.

رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با بیان اینکه بیشتر اعضای هیات تجاری مزبور مربوط به استان خراسان رضوی است، بیان کرد: در این هیات معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مدیر کل صنعت معدن و تجارت و رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه شمال شرق در خراسان رضوی و همچنین پنج نفر از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان نیز حضور دارند.

وی اظهار کرد: این سفر در پاسخ به سفر هیات تجاری - کارآفرینی کشور تاجیکستان به ایران و خراسان رضوی است که با سفر رئیس جمهور کشورمان همزمان شده و قرار است فردا (چهارشنبه) در همایش تجاری کارآفرینی - سازندگی که ۱۰۰ نفر از فعالان اقتصادی ایرانی و ۱۵۰ نفر از فعالان اقتصادی تاجیکی حضور می یابند، شرکت کنند.

روشنک به توافقات ۲ کشور در حوزه تجاری در سال گذشته اشاره و بیان کرد: پیش از این و در سفر "امامعلی رحمان" رییس جمهور تاجیکستان به ایران، تفاهم نامه ای بین اتاق های بازرگانی ایران و تاجیکستان تحت عنوان شورای مشترک کارآفرینان دو کشور به امضا رسید که مسوولیت اجرای آن به اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان واگذار شد.

رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: شرکای تجاری ایران در تاجیکستان از زمان امضای تفاهم نامه تاکنون سه سفر به ایران داشتند، این سفر اولین مرتبه است که فعالان اقتصادی ایران به تاجیکستان انجام می دهند، در این هیات اعزامی فعالان اقتصادی و کارآفرینان با تخصص های مختلف صنفی و صنعتی در زمینه سرمایه گذاری، عمرانی، صنایع معدنی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی حضور دارند که در نشست تجاری با شرکای تاجیکی درباره آن مذاکراتی خواهند داشت.

وی اظهار کرد: هدف اصلی این سفر از سوی فعالان اقتصادی ایرانی اجرای تفاهم نامه تشکیل شورای مشترک کارآفرینان دو کشور ایران و تاجیکستان به منظور توسعه اقتصادی – اجتماعی و فرهنکی بین آنها است، خوشبختانه در این سفر با هماهنگی های انجام گرفته، چند ملاقات با مدیران و فعالان اقتصادی و پیگیریهایی در خصوص تسهیل تجارت از سوی هیات ایرانی در تاجیکستان انجام خواهد شد.

روشنک ادامه داد: فعالیتهایی که دولت سیزدهم با سفر به سایر کشورهای همسایه انجام داده، دستاوردهای مطلوبی به همراه داشته است که بیشترین آن مربوط به کشور تاجیکستان است، بعد از سفر نخست رییس جمهور ایران به تاجیکستان، پروژه ها و فعالیتهای خوبی آغاز شده است.

رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با اشاره به مهمترین مسائلی که در سفر هیات تجاری خراسان رضوی به تاجیکستان دنبال می شود، بیان کرد: لغو روادید و حذف ویزا، تامین واگن برای صادرات و تسهیل مسیر حمل و نقل کالا از تاجیکستان به ایران و بالعکس، هماهنگی استاندارد مشترک برای تبادل کالاها با تاجیکستان، کاهش تعرفه و عوارض واردات برخی کالاها از ایران به تاجیکستان از خواسته های هیات تجاری ایران در این سفر است.

وی اضافه کرد: فعالان اقتصادی ایران به استان "ختلان" تاجیکستان نیز سفری خواهد داشت و با فعالان اقتصادی دیدار خواهد کرد و در شهرک صنعتی آن منطقه حضور خواهد یافت، حضور در ضیافت شام سفارت ایران در دوشنبه و تماشای بازی تیم های فوتبال پرسپولیس ایران با استقلال تاجیکستان از دیگر برنامه های این هیات در سفر مزبور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.