روزنامه دیلی‌تلگراف به نقل از منابع آگاه مدعی شد که "برای مقابله با حمله علیه کشتیرانی در مسیرهای بین‌المللی"، انگلیس به همراه آمریکا در حال طراحی نقشه حمله نظامی احتمالی علیه نیروهای ارتش یمن است.

ادعای دیلی تلگراف: آمریکا و انگلیس گزینه حمله نظامی به نیروهای یمنی را بررسی می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، این روزنامه انگلیسی گزارش داد که لندن و واشنگتن همچنین مشغول تنظیم یک بیانیه مشترک بی سابقه هستند که احتمالاً امروز منتشر شده و آخرین هشدار را به نیروهای نظامی یمن برای توقف حملاتشان می دهد.

تلگراف افزود که هر حمله ای احتمالا توسط آمریکا هدایت می شود و مذاکرات برای پیوستن سایر کشورها به آمریکا و انگلیس در جریان است.

یکی از گزینه های مورد بررسی در وزارت دفاع انگلیس، انتقال ناوچه لنکستر از منطقه خلیج فارس به دریای سرخ برای پشتیبانی ناو دایموند است.

با این حال، منابع دفاعی به دیلی تلگراف گفتند که گرچه جابجایی لنکستر "قریب الوقوع" نیست، اما این کشتی در حالت "آماده باش" قرار دارد تا در صورت لزوم از عملیات آتی پشتیبانی کند.

در این میان منابع آگاه گفتند که بیانیه مشترک آمریکا و انگلیس "اخطار نهایی" به نیروهای نظامی یمنی محسوب شده و مذاکرات تا شامگاه دیشب برای موافقت و امضای دستکم دو کشور دیگر در جریان بوده است.

دیلی تلگراف نوشت که بعید به نظر می رسد در این بیانیه به اقدام نظامی خاصی اشاره شود.

همچنین دو مقام ارشد دفاعی آمریکا در مصاحبه با تلگراف با بیان اینکه دولت بایدن پیشاپیش برنامه‌ های نظامی خود را اعلام نمی ‌کند، احتمال حملات هوایی در آینده نزدیک را رد نکردند.

یک منبع دفاعی آمریکایی گفت که نیروهای آمریکایی حق ذاتی دفاع از خود را دارند و اگر تصمیم بگیریم علیه نظامیانی یمنی اقدامی انجام دهیم، آن را در زمان و مکان مورد نظر خود انجام خواهیم داد.

در همین حال گرنت شپس، وزیر دفاع انگلیس، در مقاله ای در دیلی تلگراف با اشاره به بیانیه مشترک و آخرین اخطار واشنگتن و لندن به نظامیان یمن، تاکید کرد: برای جلوگیری از تهدید علیه آزادی کشتیرانی در دریای سرخ تردید نخواهیم کرد.

شپس با اشاره به غرق شدن قایق ‌های نیروهای یمنی توسط بالگردهای آمریکایی، گفت: در حال بررسی انجام حملات هوایی به نظامیان یمنی هستیم.

وزیر انگلیسی با بیان این ادعا که لندن در اقدام مستقیم علیه نیروهای ارتش یمن برای جلوگیری از حمله به کشتی‌ها تردید نخواهد کرد، مدعی شد: یمنی ها نباید دچار سوء تفاهم شوند زیرا ما آنها را در قبال تصرف و حملات به کشتی‌ ها در دریای سرخ مسئول می‌ دانیم.

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن یکشنبه شب در بیانیه‌ ای اعلام کرد: نیروهای دشمن آمریکایی به سه قایق حمله کرده و ۱۰ نفر از نیروهای ما را به شهادت رساندند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد که نیروهای آمریکایی عواقب هدف قرار دادن این قایق ‌ها را متحمل می‌ شوند.

ارتش یمن اعلام کرده که طی هفته ‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی صهیونیستی یا کشتی ‌های عازم سرزمین ‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.