عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: نباید فراموش کنیم که در شرایط تحریم با برخی محدودیت ها روبرو هستیم. به ویژه بخش خصوصی خارجی به راحتی نمی تواند در پروژه های کلان صنعت نفت و گاز کشور فعال شود. باید مشوق هایی برای جذب سرمایه گذاران بپردازیم.

بخش خصوصی خارجی به راحتی نمی تواند در پروژه های کلان صنعت نفت و گاز فعال شود/ لزوم اعطای مشوق برای جذب سرمایه گذار

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن اشاره به مزیت های بهره برداری از میاین مشترک نفت و گاز کشور با مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی که در مصوبه ی برنامه هفتم توسعه مطرح شده است، تصریح کرد: بهره برداری از میادین مشترک بسیار اهمیت دارد. باید از تمام ظرفیت های داخلی و خارجی، خصوصی و دولتی در این راستا استفاده کنیم.

وی ادامه داد: مصوبه ی برنامه ی هفتم توسعه می تواند زمینه ساز ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی به بهره برداری از میادین نفت و گاز مشترک باشد که مزیت های زیادی برای کشور دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور خاطرنشان کرد: شکستن انحصار شرکت ملی نفت در حوزه ی برداشت از میادین نفت و گاز مشترک کشور بسیار حائز اهمیت است. به این ترتیب، زمینه برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی داخلی و خارجی فراهم می شود.

میرتاج الدینی گفت: بخش خصوصی ظرفیت های خوبی به لحاظ سرمایه و تکنولوژی دارد و می تواند در افزایش بهره وری پروژه های کلان نفت و گاز موثر باشد. همچنین، بسیاری از بهره برداران خودشان خریدار نفت و گاز هستند و یا در بخش فروش نیز مشارکت دارند. بنابراین، ورود بخش خصوصی خارجی علاوه بر اینکه به انتقال فناوری به کشور کمک می کند، می تواند در حوزه ی فروش نیز کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: تقویت نقش کشور در بازارهای بین المللی انرژی از دیگر مزیت هایی است که می توانیم برای ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی به پروژه های نفت و گاز میادین مشترک کشور مطرح کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: ورود بخش خصوصی به پروژه های بالادستی صنعت نفت و گاز کشور سراسر سود است. از یک طرف، از تخصص این بخش بهره می بریم، از طرف دیگر، به تأمین مالی پروژه ها می پردازیم. تقویت حضور کشورمان در بازارهای بین المللی انرژی، رفع مشکل ناترازی و عمل به تعهدات کشور در مقابل دیگر کشورها در زمینه ی صادرات گاز نیز از دیگر مزیت های این طرح است.

میرتاج الدینی گفت: نباید فراموش کنیم که در شرایط تحریم با برخی محدودیت ها روبرو هستیم. به ویژه بخش خصوصی خارجی به راحتی نمی تواند در پروژه های کلان صنعت نفت و گاز کشور فعال شود. باید مشوق هایی برای جذب سرمایه گذاران بپردازیم. به طور مثال، متغیر گذاشتن سهم توسعه دهنده ی میدان بنا بر شرایط تحریمی در مصوبه ی برنامه هفتم توسعه که می تواند بیش از 14.5 درصد باشد، پیش بینی خوبی است. این مشوق ها می تواند جذابیت پروژه ها را برای بخش خصوصی افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.