شهردار مشهد در خصوص انتظاراتش از نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی بر دو موضوع بودجه زیارت و حاشیه شهر تاکید کرد.

انتظارات شهردار مشهد از نمایندگان مشهد در مجلس 

به گزارش قدس خراسان، محمدرضا قلندر شریف ظهر جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ با حضور در شعبه اخذ رأی روزنامه قدس، در خصوص انتظارات خود به عنوان شهردار مشهد از نمایندگان مجلس دوازدهم عنوان کرد: مشهد شهر خاصی است، شهری که محوریت تشکیلش مضجع منور رضوی است و به همین دلیل روحیه رضوی و دینی در آن حاکم است. از طرفی این شهر فقط متعلق به مشهدی‌ها نیست و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند خدمت به مشهد خدمت به کل مردم ایران است.

شهردار مشهد ادامه داد: با این حال متأسفانه مشهد در سطح ملی بودجه ندارد و به ویژه در حوزه مدیریت شهری با بودجه محلی و با درآمد شهرداری اداره می‌شود اما هزینه کرد ما با وجود ۳۰ میلیون زائر که بیش از ۴ میلیون آنها زائر خارجی هستند، هزینه کرد ملی است.

او گفت: هر نماینده‌ای که انتخاب می‌شود و به مجلس می‌رود، نماینده کل مردم ایران است ولی یک وظیفه محلی هم در حوزه انتخابیه خودش دارد و حداقل توقع ما در مدیریت شهری این است که بایستی در حوزه‌های مختلف خدماتی برای زائران بودجه خاصی برای این کلانشهر در نظر گرفته شود.

قلندر شریف افزود: دولت باید نحوه تسهیل زیارت برای زائران مانند بحث عزیمت زائران به مشهد حضور و اقامت شأن در مشهد و خدماتی که مدیریت شهری به انها می‌دهد به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی، نگاه ویژه به مشهد داشته باشد و بودجه‌های خوبی را برای مشهد پیش بینی کنند.

شهردار مشهد، یکی از موضوعات مهمی که مشهد درگیر آن است را بحث حاشیه شهر دانست و گفت: با توجه به مهاجرپذیری این شهر و مشکلاتی که به هر دلیلی در روستاهای اطراف شهر و استان خراسان رضوی وجود دارد، افراد به سمت مشهد مهاجرت کرده و در حاشیه شهر مشهد ساکن شده اند که در این مناطق مشکلات زیادی داریم. حاشیه شهر مشهد با بودجه محلی قابل اصلاح و بهبود نیست هرچند تا حالا اقدامات خیلی خوبی در حاشیه شهر با مدیریت آیت الله علم الهدی در ستاد ساماندهی حاشیه شهر طی ۱۰ ساله اخیر صورت گرفته است ولی واقعیت این است ساماندهی نیاز به بودجه ملی دارد تا بتوان این مناطق را ارتقا داد و از گسترش آن جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم نمایندگان مجلس بتوانند بودجه‌ای برای این منظور در نظر بگیرند. اینجا پایتخت معنوی و قلب ایران است و این حساسیت زایی را نمایندگان مشهد و خراسان رضوی باید ایجاد کنند تا ثمرات را در چهار سال آتی شاهد باشیم.

شهردار مشهد اما چند خبر خوش برای شهروندان این کلانشهر داشت و عنوان کرد: خبرهای خوش در حوزه مدیریت شهری مشهد زیاد بوده و هست، همشهری‌های عزیز شاهد هستند پروژه‌های بر زمین مانده را به بهره برداری رساندیم و البته افتتاح یک سری از پروژه‌ها به خاطر برودت هوا به تأخیر افتاد. در کنار این موارد پروژه‌های جدیدی هم آغاز کرده ایم، الان پروژه دوربرگردان شهید میرزایی در محدوده رسالت و میدان فجر را آماده افتتاح داریم، پروژه دیگر تبدیل سه راه کاشانی به چهارراه بود که برای کاهش بار ترافیکی انجام شد، همچنین پروژه‌های متنوعی در محدوده منطقه ثامن داریم.

قلندر در ادامه بیان کرد: بهره برداری از پل دهرود مراحل نهایی خود را طی می‌کند اگرچه الان به خاطر برودت هوا عملیات بتن ریزی با مشکل مواجه شده است ولی به زودی این پروژه که باعث حل معضلات ترافیکی و حادثه ساز در آن منطقه است به بهره برداری می‌رسد.

شهردار مشهد از نگاه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی گفت و افزود: یکی از پروژه‌هایی که عملیات اجرایی اش تا قبل از بهره برداری توسط مردم مشاهده نمی‌شود پروژه‌های قطار شهری است که دهها متر زیر زمین در حال انجام است و در عین حال بسیار هزینه بر است به طوری که هر کیلومتر قطار شهری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد سال آینده حدود ۶ کیلومتر به بهره برداری می‌رسد ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

وی عنوان کرد: فاز یک خط سه قطار شهری سال آینده به بهره برداری می‌رسد و خطوط یک و ۲ به حرم مطهر رضوی وصل می‌شوند و به این ترتیب زائرانی که از طریق فرودگاه، پایانه و راه آهن می‌توانند با قطار شهری خود را به حرم مطهر برسانند.

قلندر شریف در خصوص مشوق‌های ساخت و ساز گفت: برای اولین بار تسهیلاتی برای سازندگان و بدهکاران به شهرداری فراهم کرده ایم تا بدهی خود را به شهرداری در اقساط ۳۶ ماهه پرداخت کنند، قبلاً اگر می‌خواستند ۳۶ ماهه پرداخت کنند باید ۷۰ درصد بدهی را نقدی پرداخت می‌کردند الان در حوزه درآمدی یک و ۲ باید ۲۰ درصد و در حوزه‌های درآمدی ۳،۴ و ۵ فقط ۱۰ درصد را باید به شکل نقدی پرداخت کنند، این طرح تا ۲۵ اسفند مهلت دارد و تخفیف ۱۶ درصدی هم وجود دارد که مهلتش تا ۱۷ اسفندماه است. همچنین در حوزه تجاری هم تخفیفات خوبی داریم به طوری که در برخی بخش‌های تجاری تا ۶۰ یا ۷۰ درصد تخفیف در نظر گرفته ایم.

وی افزود: از اول سال ۱۴۰۳ طبق قانون مجاز بودیم تا ۴۶ درصد عوارض‌ها را افزایش دهیم ولی با مصوبه شورای شهر در سال آینده فقط ۳۲ درصد عوارض افزایش می‌یابد.

خبرنگار معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.