روزنامه جامجم طی گزارشی از نشست فیلمهای «شوهر ستاره»، «پیشمرگ» و «ماریا» نوشت: در نشست فیلم شوهر ستاره، ابراهیم ایرجزاد تأکید کرد که خانواده محور اصلی آثار اوست. او گفت که ایده فیلم از یک ماجرای واقعی درباره اعتراف مردی به قتل همسرش الهام گرفته شده است. ایرجزاد درباره محدودیتهای پرداختن به مسائل زنان در سینما توضیح داد که مجبور است از زبان استعاری استفاده کند. نرگس محمدی، تهیهکننده فیلم، از جهان زنانه داستان گفت و علی اوجی نیز بر لزوم افزایش حضور زنان در سینما تأکید کرد. حامد بهداد به ارتباط فیلم با افراد گمنام جامعه اشاره کرد و نقش «ستاره» را نقطه عطفی در کارنامه خود دانست. ایرجزاد انتخاب دقیق بازیگران را کلید موفقیت فیلم دانست.
در نشست فیلم پیشمرگ هم علی غفاری توضیح داد که فیلمنامه از کتاب «یادداشتهای سعید» و یک سال و نیم تحقیق درباره شهید قهاری الهام گرفته شده است. او گفت که فیلم بر واقعیت استوار است اما برای جذابیت، بخشهایی دراماتیزه شدهاند. مهدی نصرتی، بازیگر نقش شهید قهاری، برای نقش خود کتابهای بسیاری خوانده و مستندهای زیادی دیده است. ساناز سعیدی از کوتاه شدن نقش همسر شهید گلایه کرد و گفت که سینمای ایران بیشتر به نقشهای مردانه میپردازد. حسام منظور تأکید کرد که ایران نیاز به نگاه ملی در سینما دارد. عبدالرضا نصاری درباره سختی اجرای لهجه کردی توضیح داد و گفت که خودش سکانس پایانی را بدون بدلکار بازی کرده است. تهیهکننده فیلم آرش زینال خیبری بیان کرد که برای ساخت این اثر، پنج استان را زیر پا گذاشتهاند. در پایان، خانواده شهید قهاری به عوامل فیلم هدیهای تقدیم کردند.
نشست فیلم ماریا بدون حضور صابر ابر، پانتهآ پناهیها و حسین محجوب برگزار شد. مهدی اصغری ازغدی گفت که فیلم را با هدف جذب مخاطب بینالمللی ساخته است، چون مخاطب ایرانی کمحوصلهتر است. او به استقبال مخاطبان خارجی اشاره کرد و از نقدهای تند رسانهها انتقاد کرد و گفت که باید نقدها منصفانه باشند. الناز عبدالهی (تدوینگر) نیز از احتمال کوتاه شدن پنج دقیقهای فیلم برای اکران عمومی خبر داد. کامیاب گرانمایه، بازیگر فیلم، گفت که شاگرد کارگردان بوده و از طریق تمرینهای متنخوانی وارد فیلم شده است. مهشید خدادی، دیگر بازیگر، از سختی بازی در کنار حرفهایها سخن گفت. امید اکبری (طراح صحنه) توضیح داد که تیم تولید روی جزئیات فرهنگ بلوچی تمرکز ویژهای داشته است. صادق سهرابی (بازیگر بلوچ) نیز گفت که پیش از فیلمبرداری، فرهنگ بلوچی را به تیم آموزش داده است. مدیر فیلمبرداری این اثر تأکید کرد که نقدها باید سازنده باشند، زیرا نقدهای تند تنها آسیبزنندهاند.
نظر شما