طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام‌رضا(ع) در خرداد سال ۱۳۷۴ در کمیسیون ماده ۵ قانون شهرداری به تصویب رسید، در سال ۱۳۷۷ مورد بازنگری قرار گرفت و فروردین سال ۷۸ الگوی طرح به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید، اما این طرح تاکنون چندین بار دستخوش تغییر شد.

پایان تملک اجباری

تداوم اقدام‌های مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزش‌های ملموس و ناملموس بافت تاریخی - فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی  در این طرح منجر به مصوبه ۱۹ تیر ماه سال ۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر لغو و توقف طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی (مصوب سال ۱۳۸۷ ) شد.

آبان ماه ۹۸ استاندار وقت خراسان‌رضوی اعلام کرد نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مورد توافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرار گرفته‌ است؛ قرار بود وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به صورت مشترک تا پایان همان سال نسبت به تهیه طرح تفصیلی جدید با در نظر گرفتن مبانی شهرسازی و دغدغه‌های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اقدام و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسانند، اما شورای عالی شهرسازی خود به صورت مستقیم به این موضوع ورود کرد و کار را به مشاور جدید سپرد. حالا مدتی است طرح حریم رضوی آماده و بررسی‌های کارشناسی آن انجام شده است. با این پرسش که طرح در چه مرحله‌ای است، به سراغ مدیر طرح حریم رضوی دانشگاه تهران می‌رویم و موضوع را جویا می‌شویم.

جواد خدایی در گفت‌وگو با خبرنگارقدس اظهار می‌کند: جلسات کمیته فنی کمیسیون ماده ۵ استانداری برای بررسی طرح حریم رضوی در هفته‌های گذشته برگزار شده و برای تصویب در کمیسیون ماده ۵ در نوبت بررسی قرار دارد که منتظر هستیم اطلاع دهند.

وی وجه تمایز این طرح نسبت به طرح طاش را توجه به تمام واقعیت‌ها و استعدادهای موجود و تحقق‌پذیری بالا عنوان می‌کند و می‌گوید: زمانی که از واقعیت صحبت می‌کنیم یعنی تمام بضاعت‌های فنی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هویتی و تاریخی را در نظر می‌گیریم و سعی می‌کنیم پاسخی همه‌جانبه به این واقعیت‌ها بدهیم. ما نه می‌توانیم به بهانه ارزش‎های موجود در بافت پیرامون حرم این منطقه را متوقف کنیم و هیچ کاری انجام ندهیم و نه اینکه به بهانه ادامه مسیری که از قبل آغاز شده، مسیر آینده را متوقف و طرح را از اصلاح محروم کنیم.

مدیر طرح حریم رضوی دانشگاه تهران، مهم‌ترین واقعیت بافت اطراف حرم رضوی را امر زیارت و هویت معنوی آن می‌داند و می‌گوید: وجود مقدس امام‌رضا(ع) بزرگ‌ترین سرمایه این شهر است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. البته یک مسیری در طرح قبلی طی شده که با همه نقدهایی که نسبت به آن داریم، اما در طرح جدید، خود را نسبت به حفظ حقوق ناشی از آن طرح که در چارچوب قانون برای افراد ایجاد شده است، مقید و مکلف می‌دانیم و حفظ این حقوق مکتسبه را مورد تأکید قرار داده‌ایم.

خدایی تشریح می‌کند: حقوق مکتسبه، حقوقی هستند که دقیقاً مطابق با طرح مصوب ملاک عمل بوده باشد، اما اقداماتی که خارج از آن طرح انجام شده حقی برای افراد ایجاد نمی‌کند و شیوه‌نامه‌ای که شورای عالی شهرسازی ایران هم تصویب کرده نیز بر همین اساس است.

وی با اشاره به اینکه توجه به تمام واقعیت‌ها و استعدادهای موجود، تحقق‌پذیری بالا و برنامه‌ریزی برای یک بازه زمانی ۱۰ساله در تهیه طرح حریم رضوی مورد توجه ما بوده است، می‌افزاید: حجم تملک‌های اجباری در بافت را از ۳هزار و ۳۰۰ مورد (در طرح طاش) به کمتر از ۳۰۰ مورد رساندیم و این به معنی تحقق‌پذیری و فاصله کمتر طرح با اجراست.

مدیر طرح حریم رضوی دانشگاه تهران با بیان این مطلب که پایان زودتر طرح پیرامون حرم که سال‌هاست معطل مانده، یکی از اهداف این طرح است، می‌گوید: یکی از دلایلی که «طرح طاش» پس از ۲۵ سال فقط ۵۰ درصد پیشرفته داشته، این است که مبنای آن تملک گسترده پلاک‌های مردم تجمیع آن‌ها و واگذاری به سرمایه‌گذار برنامه‌ریزی شده است؛ بنابراین مسئله تملک  نباید مسئله اول ما در طرح باشد. بخش‌های عمومی که دوستان مدیریت شهری معتقدند انجام شده و در مورد بقیه قسمت‌ها هم طی جلساتی که با مسئولان شهری و استانی داشتیم به یک وفاقی رسیدیم، اما تعریف پروژه‌ها روی خانه‌های مردم چیزی خارج از توان مدیریت شهری است. از طرفی شرایط اقتصادی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم چندان درخشان نیست؛ بنابراین باید تمام توانمان را بر این مهم بگذاریم که با استفاده از سرمایه‌های خرد و مشارکت بیشتر مردم،  طرح را به سرانجام برسانیم. زمان تصویب طرح حریم رضوی در کمیسیون ماده ۵ را از معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری خراسان‌رضوی نیز پیگیری می‌کنیم. سیدکمال‌الدین میرجعفریان در این باره به خبرنگارقدس می‌گوید: منتظر هستیم دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ اقدام‌های خود را تکمیل کند تا بتوانیم موضوع را برای تصویب به کمیسیون ارائه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.