معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: باید یک راهکار پایدار برای افزایش سهم مصرف گاز نیروگاه توس مشهد اتخاذ کرد و تحقق این مهم نیازمند ارایه پیشنهادهای مناسب و چانه‌زنی با مسوولان مربوطه در مرکز کشور است.

 افزایش سهم گاز نیروگاه توس ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، جواد خدایی  در نشست کارگروه آلودگی هوا در استانداری خراسان رضوی، با اشاره به الزام نیروگاه توس مشهد برای مصرف مازوت از سوی مرکز دیسپاچینگ ملی اظهار داشت: این نیروگاه به دلیل عدم برخورداری از گاز، ناگزیر به مصرف مازوت است که این امر بر افزایش آلودگی هوای شهر مشهد موثر است.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه های خراسان رضوی در فصل تابستان هزار مگاوات برق به شبکه سراسری عرضه می کنند لذا باید بتوان با چانه‌زنی نیمی از این میزان برق را در زمستان برای خراسان رضوی از شبکه سراسری گرفت.

معاون استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: لازم است با فوریت فهرستی از راهکارهای نرم و فنی برای حذف مازوت سوزی نیروگاه توس توسط شرکت برق منطقه ای استخراج شود تا وضعیت به کنترل درآید، همچنین دفتر فنی استانداری مشخص کند که مصرف مازوت چقدر برای استان صرفه اقتصادی دارد و با مصرف این نوع سوخت چقدر می توان نیروگاه را فعال نگه داشت.

وی با بیان اینکه خودروهای شخصی، کامیونها و نیروگاه ها در آلودگی شهر مشهد سهیم هستند، افزود: انتظار می رود که نسبت به مساله توزیع سوخت در مشهد توجه و دقت بیشتری صورت گیرد و هیچیک از جایگاه ها عرضه سوخت غیراستاندارد نداشته باشند.

معاون استاندار خراسان رضوی بر سنجش دوباره وضعیت عرضه سوخت استاندارد در جایگاه های سطح شهر مشهد و خارج از آن تاکید کرد و گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز باید وضعیت را کاملا رصد کرده و ارایه دهنده پیشنهادهای کارساز باشد و به صرف هشدار دادن و مطالبه گری بسنده نکند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: چانه زنی های استان برای دریافت سهم بیشتر از گاز نتیجه داده است و از دیروز یک میلیون مترمکعب گاز برای مصرف در نیروگاه توس اختصاص یافته است و حداکثر مازوتی که باید در این نیروگاه مصرف شود، یک میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب است که باید به حداقل ممکن برسد.

حسن افتخاری افزود: اختصاص سهمیه گاز بیشتر به نیروگاه ها به عملکرد آنها نیز بستگی دارد، وزارت نیرو سهم گاز نیروگاه هایی را که با راندمان بیشتری فعالیت دارند، افزایش می دهد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: خوشبختانه به جز نیروگاه توس، که یک میلیون مترمکعب سهمیه جدید از مصرف گاز گرفت، باقی نیروگاه های منطقه خراسان بدون هیچ محدودیتی می توانند گاز مصرف کنند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز گفت: از ۲۶۷ روز سپری شده از سال جاری، هوای مشهد ۱۹۶ روز وضعیت قابل قبول از نظر پاکی داشته، ۶۲ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۲ روز در وضعیت ناسالم برای همه افراد بوده است.

مهدی اله پور بیان کرد: کیفیت هوای امسال مرکز استان نسبت به سال گذشته کاهش یافته، چنانکه پارسال تا ۲۱ آذرماه ۳۷ روز هوای پاک در مرکز استان خراسان رضوی ثبت شده بود اما امسال تا به امروز تنها هفت روز هوای پاک وجود داشته و تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال ۲ برابر شده است.

وی اظهار داشت: سهم بخش منابع آلاینده هوا در شهر مشهد شامل منابع متحرک (خودروها) و منابع ساکن (نیروگاه ها، صنایع آلاینده، پایانه ها، جایگاه های سوخت) می شود که سهم منابع متحرک از این آلایندگی ۶۴ درصد و سهم منابع ثابت ۳۶ درصد است، بیشترین سهم آلایندگی هوا در منابع متحرک مربوط به خودروهای شخصی با ۵۱ درصد و در منابع ثابت مربوط به نیروگاه ها با ۶۲ درصد است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: نیروگاه توس به دلیل مصرف سوخت مازوت، مهمترین منبع تولید آلودگی در شهر مشهد است و طبق ماده ۲۳ قانون هوای پاک، وزارت نیرو موظف بوده است با تایید سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به نصب تجهیزات کاهش نشر آلاینده های هوا در نیروگاه هایی که مصرف سوخت مازوت دارند، اقدام کند.

آلودگی هوای مشهد ۵.۵ برابر تهران 

وی خاطرنشان کرد: تهران، با وجود تعدد منابع مصرفی سوخت، امسال به اندازه مشهد تولید آلودگی نداشته و مشهد ۵.۵ برابر تهران تولید آلودگی داشته است.

وی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده برای کاهش آلایندگی در مشهد گفت: اتصال کلیه ایستگاه های سنجش کیفیت هوا (۲۳ ایستگاه) به سامانه پایش ملی کیفیت هوای کشور، رصد نظارتها و پایش ها در حوزه صنایع آلاینده هوا و واحدهای خدماتی از جمله مراکز معاینه فنی سبک و سنگین، نمونه برداری و آنالیز فصلی سوخت توزیع شده در شهر مشهد و استان، عرضه سوخت استاندارد یورو ۴ در سطح شهر مشهد و محورهای مواصلاتی استان، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی سبک و سنگین، اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی از ۲۵ مردادماه سال ۹۹ تاکنون در مشهد از جمله این اقدامات بوده است.

وی اجرای دستورالعمل زمانی و مکانی تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین در مشهد، اتصال کلیه مراکز معاینه فنی خودرو به سامانه یکپارچه معاینه فنی، اجرای طرح کهاب (صرفه جویی در مصرف سوخت با در نظر گرفتن ضوابط زیست محیطی) در انبار نفت، گسترش زیرساختهای الکترونیکی و ساخت واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی را از دیگر اقدامات در راستای کاهش آلودگی هوای مشهد برشمرد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: براساس ماده ۱۸ قانون هوای پاک، جایگاه ها باید سوخت استاندارد بنزین یورو چهار عرضه کنند که در ۶ ماهه نخست امسال از ۱۵۰ جایگاه عرضه سوخت در مشهد ۱۴۷ جایگاه به لحاظ عرضه سوخت استاندارد پایش شده و ۲۲۹ هزار فقره برگه جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی در مشهد صادر شده است

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.