قیمت اوراق وام مسکن امروز اندکی عقب نشینی کرد و در حال حاضر میانگین هر برگه وام مسکن ۱۴۶ هزار و ۷۷۴ تومان است.

عقب نشینی قیمت اوراق وام مسکن/ کاهش قیمت ادامه دارد؟

به گزارش قدس آنلاین، پس از رکوردشکنی های پی در پی قیمت اوراق وام مسکن در هفته گذشته، سرانجام این هفته قیمت ها اندکی کاهشی شده است.

نرخ هر برگه اوراق وام مسکن در هفته پیش رکورد بی سابقه ۱۵۰ هزار تومان را نیز شکست؛ اما در شروع این هفته بهای اوراق وام مسکن اندکی عقب نشسته و در حال حاضر میانگین بهای هر برگه اوراق وام مسکن به حدود ۱۴۶ هزار تومان عقب نشسته است.

البته فعالان بازار مسکن معتقدند که عقب نشینی قیمت اوراق وام مسکن احتمالا تداوم نخواهد داشت، چراکه تقاضا برای این اوراق زیاد است و شمار معاملات واحدهای مسکونی در نیمه دوم سال مدام صعودی بوده است.

آنها اعتقاد دارند که سرمایه های سرگردان سایر بازارها در حال حاضر وارد بازار مسکن شده اند و به همین دلیل تقاضا برای اوراق وام مسکن افزایشی شده است.

افزایش تقاضا برای اوراق وام مسکن در حال حاضر چیزی حدود یک سوم ارزش وام مسکن را از بین برده است.

در حال حاضر یک زوج تهرانی برای دریافت سقف وام ۴۵۰ میلیون تومانی باید ۹۰۰ برگه وام مسکن خریداری کند که با میانگین قیمت وام مسکن عددی حدود ۱۳۲ میلیون تومان بپردازد و با این حساب باید گفت که تقریبا یک سوم مبلغ وام مسکن از دست رفته است. 

رشد بی وقفه قیمت وام مسکن در شرایطی اتفاق می افتد که بانک مسکن چندی پیش برای جلوگیری از صعود قیمت آن طرحی را اجرا کرد که بر مبنای آن افراد می‌توانند اوراق را نیم بها خریداری کنند؛ اما در عوض به جای سود ۱۷.۵ درصد ۱۸ درصد سود بدهند و به جای بازپرداخت ۱۲ ساله تسهیلات آن را ۸ ساله تسویه کنند. 

گفتنی است؛ ارزش هر برگه وام مسکن ۵۰۰ هزار تومان است و افراد باید مبلغ وام خود را تقسیم بر ۵۰۰ هزار کنند تا تعداد اوراقی که باید خریداری کنند مشخص شود. به عنوان مثال ۴۵۰ میلیون تومان تقسیم بر ۵۰۰ هزار ۹۰۰ برگه وام مسکن می شود که هر برگه در حال حاضر با میانگین قیمت ۱۴۶ هزار و ۷۷۴ تومان خرید و فروش می شود.

منبع: اقتصادآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.