رییس کل گمرک ایران گفت: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۰ با تبادل ۱۶۲میلیون تن کالا با کشورهای جهان، رکورد ۱۰۰میلیارد دلاری را به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد رشد داشته است.

تجارت خارجی غیرنفتی کشور ۱۰۰میلیارد دلاری شد

به گزارش قدس آنلاین، «علیرضا مقدسی» در خصوص صادرات کشور در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: ۱۲۲ میلیون تن کالای ایرانی به ارزش ۴۸ میلیارد دلار به اقصی نقاط جهان صادر شد که این میزان ۱۴ میلیارد دلار بیشتر از سال قبل بود و رشد ۴۱ درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: در سالی که گذشت بیش از ۴۰ میلیون تن کالا، به ارزش ۵۲ میلیارد دلار نیز وارد کشور شد که عمدتا کالای اساسی، مواد خام و ماشین آلات تولید بودند، میزان کالاهای وارداتی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ رشد ۲۱ درصدی در وزن و ۳۶ درصدی در ارزش را به همراه داشت که نشان از اهتمام دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی مردم دارد.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: رکورد صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ در حالی به دست آمد که سخت ترین تحریم های ظالمانه، توسط نظام سلطه علیه ملت ایران در این سال وضع و اجرا شد، اما به لطف خدا و به همت جهادگران و فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و همکاری دستگاه های مرتبط با تجارت خارجی رکوردی تاریخی به ثبت رسید که در دهه های اخیر بی سابقه بوده و نشان از شکست سیاست تحریم های حداکثری علیه ایران دارد.

رییس کل گمرک در خصوص پنج شریک اول فروش کالا به ایران در سال ۱۴۰۰، گفت: کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و فدراسیون روسیه،‌پنج کشور عمده طرف معامله واردات کالا به کشور در سال ۱۴۰۰ بودند.

وی در خصوص مقاصد اصلی صادراتی کالاهای ایرانی افزود: کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان، پنج کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی کشورمان در سال ۱۴۰۰ بودند.

رییس کل گمرک در پایان در تشریح رشد ترانزیت خاطرنشان کرد: کالاهای عبوری خارجی از مسیر کشورمان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۶۸ درصدی، به ۱۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که پس از هفت سال مجددا کشور توانست به این میزان ترانزیت کالا بازگردد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.