مدیران نهادهای انقلابی کشور با همراهی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از منطقه ویژه اقتصادی سرخس بازدید کردند و ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه برای ایشان تشریح و تبیین شد.

بازدید مدیران نهادهای انقلابی از منطقه ویژه اقتصادی سرخس

به گزارش قدس آنلاین، در این بازدید که با حضور دکتر محمدجواد ایروانی معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبر معظم انقلاب صورت گرفت، سیدپرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ناصر فخاری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، ابراهیم بازیان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و جعفر صباغیان رئیس مجتمع اقتصادی کمیته امداد و همچنین جمعی از معاونان اقتصادی و مدیران هلدینگ‌های کشاورزی زیرمجموعه این نهادها با اقدامات آستان قدس رضوی در شهرستان سرخس و منطقه ویژه سرخس و ظرفیت‌های کم نظیر این منطقه آشنا شدند.
 

سرخس از زیر ساخت‌های خوبی برخوردار است
معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری، در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سرخس در گفتگو با خبرنگاران ابراز کرد: این منطقه به مثابه یکی از نقاط کوریدور شمال به جنوب، کشورهای شمالی به خلیج فارس و کوریدور شرق به غرب و اروپاست که می‌تواند ارزش افزوده زیادی برای ایران داشته باشد.
دکتر ایروانی با بیان اینکه منطقه اقتصادی سرخس از زیرساخت‌های بسیار خوبی برخوردار است، گفت: به دلیل اهمیت این منطقه باید تمامی دستگاهها و نهادهای کشور در راستای سرمایه گذاری مطلوب در حوزه زیرساخت ها، حمایت‌های لازم را داشته باشند و مشارکت‌های مردمی را جذب کنند. 
به گفته این مقام مسئول ماهیت نهادها تنها اقتصادی نیست بلکه حوزه اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد، در همین راستا باید برای توانمندسازی آحاد مردم در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها در این منطقه تلاش کنیم.
وی ادامه داد: با واکنش سریع و چابک در اجرای برنامه‌های این منطقه می‌توانیم به نقاط روشنی دست یابیم و امیدواریم شاهد تحولی در این حوزه باشیم؛ خوشبختانه دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به همسایگان داشته و دیپلماسی ایران قوی شده است از همین رو این مهم می‌تواند زمینه ساز گسترش فعالیت اقتصادی و تحکیم کننده روابط سیاسی، حسن همجواری و امنیت در منطقه شود.
وی همچنین با بیان اینکه مهم‌ترین خاستگاه همکاری‌ها ایجاد امنیت در جهان است، گفت: ما باید کوردیدورها را به سرعت آماده سازی کرده و سرمایه‌گذاریهای لازم را انجام دهیم؛ آستان قدس رضوی نیز می‌تواند با ظرفیت و اعتبار معنوی بالایی که دارد به اقتصاد ملی منطقه و خود شهرستان کمک کند.

 

آمادگی بنیاد مستضعفان برای همکاری در بخش ریلی و کشاورزی
رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز در حاشیه این بازدید از آمادگی این بنیاد برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با آستان قدس رضوی خبر داد.
سید پرویز فتاح با اشاره به ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس اظهار کرد: ما می‌توانیم در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، ایجاد و تقویت مسیر ترانزیت ریلی شمال به جنوب، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و همچنین صنعت دامپروری منطقه اقتصادی سرخس، همکاری‌های مشترکی با آستان قدس رضوی داشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که در این خصوص مطرح است، حل مشکل صف ترانزیت در گمرک و تقویت روابط گمرکی با کشورهای همسایه است که باید در این خصوص نیز اقدام کرد.
فتاح تصریح کرد: تاسیس شرکت تخصصی در حوزه حمل و نقل برای فعال کردن ظرفیت‌های منطقه سرخس یکی دیگر از زمینه‌های مد نظر برای همکاری است که می‌توانیم در تعامل دو جانبه، یک شرکت معتبر در این منطقه راه‌اندازی کنیم. 
فتاح افزود: علاوه بر آن، بنیاد مستضعفان آمادگی دارد برای احیای برخی از کارخانه‌های منطقه سرخس، از جمله کارخانه کاشی، سرمایه‌گذاری لازم را داشته باشد تا با فعال شدن مجدد آنها ظرفیت اشتغالزایی و تولید در این منطقه افزایش یابد

 

آمادگی افزایش سرمایه گذاری در حوزه مسکن 
همچنین رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار کرد: فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در مناطق محروم، نشان دهنده توجه به سیره زندگی امام رضا(ع) و عمل به دستورات ایشان است.
سید مرتضی بختیاری افزود: منطقه ویژه اقتصادی سرخس نسبت به گذشته تحولات خوبی داشته و آینده روشنی را می‌توان برای آن متصور بود و کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این منطقه به دنبال فعال‌سازی بیشتر ظرفیت‌های اقتصادی و حمایت از طرح‌های محرومیت‌زدایی است. 
وی به اعلام آمادگی برای مشارکت در طرح‌ها و برنامه‌های این منطقه نیز اشاره کرد و گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) می‌تواند در بحث خانه سازی و اشتغال به نیازمندان و محرومان این منطقه خدمات ارزشمندی ارائه دهد که در همین راستا امسال بیش از ۶۰ میلیارد تومان برای سرخس سرمایه گذاری کرده‌ایم و در نظر داریم این میزان را تا ۱۰۰ میلیارد تومان هم برسانیم.
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با تقدیر از اقدامات ارزشمندی که در منطقه سرخس توسط آستان قدس رضوی انجام شده است، گفت: یکی از مسائل مهمی که باید مد نظر قرار گرفته شود این است که اگر فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی در هر کجا به ثمر برسد نام امام رضا(ع) را زنده کرده‌ایم. 
وی ادامه داد: فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در مناطق محروم، نشان دهنده توجه به سیره زندگی امام رضا(ع) و عمل به دستورات ایشان است و انتظار ما از تمامی دولتمردان این است که آن‌ها هم در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

 

مشارکت در محرومیت‌زدایی از سرخس
سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای مشارکت با آستان قدس رضوی در محرومیت‌زدایی از منطقه سرخس و فعال کردن ظرفیت‌های اقتصادی این منطقه اعلام آمادگی کرد.
عارف نوروزی در این باره گفت: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در زمینه توسعه منطقه سرخس، مجموعه اقداماتی انجام داده و تاکنون بیش از ۱۰۰میلیارد تومان برای ساخت مدرسه، مسجد و اجرای طرح های خرد و کلان سرمایه گذاری کرده است.
نوروزی افزود: در حال حاضر نیز سند تحول شهرستان سرخس در سازمان برنامه‌ و بودجه به جمع‌بندی رسیده است که پس از تصویب و ابلاغ آن، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) آمادگی دارد ظرفیت‌های خوبی را در فعالیت‌های اقتصادی این منطقه فعال و در کنار آستان قدس رضوی، به محرومیت‌زدایی از این منطقه کمک کند. 
به گفته او، مجموعه ۲۰ هزار هکتاری کشت و صنعت سرخس یکی از این ظرفیت‌هاست که اگر آب مورد نیاز آن تامین شود، نتایج بسیار مفیدی در حوزه اقتصادی به همراه خواهد داشت.

 

سرخس قطب اقتصادی کشور شود
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در حاشیه این بازدیدها گفت: خوشبختانه طرح‌های بسیار خوبی در این منطقه در حال اجراست و افق این منطقه بسیار روشن است که جای تقدیر و تشکر دارد .
اکبر نیکزاد اظهار کرد: تولیت آستان قدس رضوی با برنامه‌ریزی‌های خوبی که به عمل آورده است مسئولین نهادها را دعوت کرده تا ضمن بازدید از منطقه سرخس و آشنایی با اقدامات انجام شده، برای توسعه کارهای زیر ساختی در این منطقه با آستان قدس رضوی مشارکت داشته باشند.
وی تصریح کرد: موضوع مهمی که در این منطقه مطرح است نیروی انسانی مشغول به کار در کارخانجات است که ما اعلام آمادگی می کنیم شرایط اسکان خانواده‌های آنان را فراهم کنیم. در این خصوص با همکاری آستان قدس رضوی آماده ساخت مسکن و سایر امکانات آموزشی، فرهنگی ورزشی و... هستیم؛ امیدواریم با برنامه ریزی صحیح شاهد باشیم  این منطقه به قطب اقتصادی کشور تبدیل شود.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.