دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تقدیر از متولیان برگزاری جشنواره‌ رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع)، گفت: محور اصلی جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)، توجه به اندیشه‌ورزی، حکمت، رافت و تعقل امام رئوف است و باید در پرتو این امام و فرهنگ رضوی، به دنبال ارتباطات بین فردی و رسانه‌ای موثر باشیم که جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) می‌تواند در این عرصه بسیار موثر باشد.

محور اصلی جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)، توجه به اندیشه‌ورزی، رافت و تعقل امام رئوف است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، دکتر سید سعید رضا عاملی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) اظهار کرد: مکتب فکری امام رئوف مبتنی بر شاخص های تمدنی اسلام و ارتباطات موثر، ظرفیت‌هایی جهان شمول دارد که از آن جمله می توان به عدالت گرایی، عقلانیت، حکمت و تدبیر و توجه به مردم و توجه کانونی به دیگران اشاره کرد.
دکتر عاملی ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره رسانه‌ای و تولیت آستان قدس رضوی به خاطر اهتمام به ایجاد فضای فرهنگی فاخر با محور اندیشه‌ورزی، حکمت، رافت و تعقل امام رضا(ع) افزود: جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) دارای ابعاد فراگیر، مشارکت بالا و ویژگی‌ها و شاخص‌هایی نزدیک به فهم اجتماعی زمان است که از قابلیت چند رسانه‌ای برخوردار بوده و ارسال بیش از ۳ هزار اثر به این جشنواره نیز نشان از فراگیر بودن آن است.
دبیر کنگره جهانی امام رضا (ع) گفت: امروز جهان به دلیل دور شدن از سرمایه ایمان، وامانده و خسته بوده و به دنبال پیام درست می‌گردد. 
عاملی افزود: سرمایه ایمان از عناصر مهمی مانند توحید، باور به زندگی جاودانه، باور به خدای عادل، عدالت گرایی، حقیقت گرایی، پرهیز از تصنع و زندگی ساختگی، اخلاق و توان تشخیص حق از باطل تشکیل شده است و با این قدرت می‌تواند پاسخی به نیاز جهان امروز باشد. 
وی ادامه داد: رسانه اگر قدرتمند باشد، باید بتواند طبیعت زندگی الهی را بازنمایی کند و این یک نیاز مهم بشر امروزی است چرا که نسل ما نسلی است که طبیعت آن دست خورده است و به همین خاطر است که وقتی امام زمان(عج) ظهور می‌کنند، اسلامی که معرفی و عرضه می‌کنند برای همه جدید و ناآشناست، به این معنا که اختلال در پیام به وجود آمده است و طبیعت واقعی بشر، به مرور از دست رفته است. 

 

توانایی رسانه برای بالا بردن قدرت تشخیص جامعه
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز قدرت تشخیص فردی و اجتماعی در جوامع تضعیف شده است و بازتاب آن رفتار نابهنجار اجتماعی است اما اگر در عرصه رسانه بتوانیم قدرت تشخیص جامعه را بالا ببریم، کار خود را کرده ایم و اثرگذاری آن را مشاهده خواهیم کرد. 
عاملی افزود: انسان در هر شرایطی به دنبال دریافت پیام درست است و تقویت قدرت پردازش اطلاعات، در عصری که همه مردم به یک منبع پیام‌رسان تبدیل شده‌اند، ضرورتی برای آرامش زندگی است. 

 

ضرورت درک شرایط نسل جدید 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهمیت توجه به توسعه و پیشرفت ایجاد شده در عرصه رسانه نیز اشاره کرد و گفت: رسانه های سنتی به منزله پنجره جذاب رسانه برای تسخیر مخاطب و رسانه جدید نیز منشاء پر کردن زندگی است و اگر این مفهوم را خوب درک نکنیم با نسل جدید دچار مشکل می شویم. 
عاملی افزود: از سوی دیگر، فشار زندگی و تمایل به سرگرمی، روشی برای رها شدن از سختی‌ها است و ما باید ابزار مناسبی برای این رها شدن فراهم کنیم.
وی به یک تحلیل روانشناسی نیز اشاره کرد و گفت: روانشناسان توصیه هایی برای رفع اضطراب و رسیدن انسان به آرامش دارند که برخی کارآمد هستند اما مثل بقیه علوم، برخی از این توصیه‌ها نیز منهای خداست در حالی که رفع اضطراب در پیوند عمیق با خدا برای انسان حاصل می‌شود. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید در پرتو امام رضا(ع) و فرهنگ رضوی به دنبال ارتباطات بین فردی و ارتباطات رسانه‌ای موثر باشیم و به این نکته نیز توجه داشته باشیم که هر ارتباطی در این حوزه موثر نیست بلکه تولیدات رسانه‌ای موثر، تولیداتی است که به منطق ارتباطات خوب و موثر مجهز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.