در سراسر کشور خرده فرهنگ هایی حول محور امام رضا(ع) وجود دارد همین رفتارهای ساده که قرن‌هاست با موضوع امام‌رضا(ع) در شهرها، اقوام و آیین‌های مختلف نفس کشیده و ادامه پیدا کرده همان فرهنگی است که ما می توانیم آن را به عنوان فرهنگ رضوی به جهان معرفی کنیم.

جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) باعث معرفی خرده فرهنگ های رضوی می شود

جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) در دومین دوره خود روز ۲۳ تیرماه  با تجلیل از برگزیدگان در مشهد به پایان رسید.هما سعادتمند خبرنگار روزنامه شهرآرا  در این جشنواره با گزارش نذر شیرین شهر رتبه دوم در بخش گزارش نویسی جشنواره را کسب کرد.

با او درباره دوره دوم این جشنواره به گفتگو نشستیم.

برگزیده جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) در ارزیابی اش از این جشنواره گفت: من نتوانستم همه کارهای برگزیده در بخش‌های مختلف را ببینم اما با دیدن چند کلیپ و خواندن اخبار و تعدادی از گزارش‌ها به نظرم آمد، داوران در انتخاب برترین‌ها درست عمل کرده‌اند چون به اعتقاد من آن‌ها به دنبال سوژه‌هایی کلان و کلی با دربر گیری یا فراوانی بسیار در حوزه رضوی نبودند. بلکه انتخابشان موضوعاتی بومی بوده که از یک اتفاق یا رویداد ساده نشات می‌گرفته است. اتفاقی که شاید هر روز در زندگی بسیاری از ما رخ می‌دهد ،  تکرار می‌شود اما همه نگاه‌ها آن ها را نمی‌بیند یا اگر هم می‌بیند به سادگی از کنارشان عبور می‌کند. در حالی که همین رفتارهای ساده که قرن‌هاست با موضوع امام‌رضا(ع) در شهرها، اقوام و آیین‌های مختلف نفس کشیده و ادامه پیدا کرده همان فرهنگی است که ما تلاش داریم آن را به عنوان فرهنگ رضوی به جهان معرفی کنیم.

سعادتمند در پاسخ به این سوال که این جشنواره چه تاثیری در تقویت فرهنگ رضوی دارد اظهار کرد: مهم‌ترین تاثیر همان معرفی و آشنا کردن این خرده فرهنگ‌ها است. البته این معرفی تنها در آشنا کردن مردم با فرهنگ رضوی خلاصه نمی‌شود بلکه به عقیده من  اتفاق بزرگ آنجا رخ می‌دهد که پیش از مردم، این فرهنگ برای خود رسانه‌ها تبیین و معرفی می‌شود. در این کشور آداب، آیین و رفتارهای برگرفته از سرِ ارادت بسیاری وجود دارد که قرن‌هاست به وسیله مردم یک خطه، اقلیم یا قوم در یک شهر یا روستای کوچک و دور افتاده، ادامه پیدا کرده اما چون فرصت دیده شدن نیافته و در بهترین حالت به وسیله رسانه‌ای جز رسانه شهرِ خودش معرفی نشده، گمنام، محدود و در انزوا باقی مانده است. معرفی این آیین‌ها از طریق رسانه‌ای که به جشنواره می‌آید، سبب آشنایی دیگر خبرنگاران با آن شده، فرصت کشف شدن آن آیین و رفتار رضوی را از نگاه و پرداخت دیگران هم فراهم می‌کند. برای نمونه یک نذر خاص ویژه امام‌رضا(ع) در سیستان وجود دارد. خبرنگار سیستانی آن را می‌نویسد و در رسانه‌ای محلی نشر می‌دهد. این گزارش یا خبر را شاید مردم یا خبرنگاران دیگر شهرها هرگز نبینند و یا این دیده شدن خیلی محدود اتفاق بیفتد. اما همین گزارش وقتی در جشنواره شرکت داده می‌شود از بعد محلی به مقیاس کشوری می‌رسد. رسانه دیگر شهرها آن را می‌بینند و قطعا خبرنگاران دیگری، کیلومترها دور تر از سیستان هم تلاش می‌کنند آن موضوع را از زوایای دیگری پردازش کنند و با آیین و آداب مشابه در شهر خودشان تطبیق دهند. با این حسن اتفاق، آن آیین برای همه رسانه‌های کشور معرفی می‌شود و معرفی گام نخست ماندگاری و تقویت این فرهنگ است.

وی در پایان افزود:جشنواره‌ها همیشه مشوق بوده و ایجاد انگیزه کرده‌اند. قطعا برگزاری آن‌ها محیط رقابتی سالمی را برای بهتر نوشتن و در نتیجه بهتر معرفی شدن فرهنگ رضوی رقم خواهد زد.

لینک گزارش برگزیده جشنواره

گذری بر تاریخ کاشت درختان توت درمشهد که نذر زائران امام هشتم (ع) بودند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.