برنامه تلویزیونی اینترنتی نقطه ویژه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر که در بستر روبیکا و آپارات قابل رویت و تماشا است با مشارکت موسسه راوینو، اداره فیلم و نمایش معاونت فرهنگی هنری بسیج و همچنین خانه اکران فیلم بسیج برگزار می شود.

آقامحمدیان: داوری‌های جشنواره فیلم فجر براساس قابلیت‌های فنی و قصه گویی شکل می‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین، استاد شفیع آقامحمدیان که سابقه فیلم سازی را داشته و در ادوار جشنواره فیلم فجر سابقه داوری داشته و در جشنواره فیلم تنوس، پلیس و...حضور داشته مهمان برنامه بوده و به چگونگی داوری فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر می‌پردازد.

شفیع آقا محمدیان به بحث تحریم جشنواره توسط برخی از سلبریتی‌ها اشاره کرده و در این باره گفت: تحریم جشنواره به نظرم در داخل ایران صورت نگرفته بلکه این طراحی از خارج کشور بوده و با برنامه ریزی دقیق سعی کرده یکی از بهترین فستیوال‌های ایران را به بهانه روز پیروزی انقلاب مخدوش کند ولی کسی که در این جشنواره شرکت نکند خودش را محروم ساخته، چراکه جشنواره فیلم فجر امسال همچون سال‌های گذشته به خوبی برگزار می‌شود و این مسیر تا انتها ادامه می‌یابد.

*دوباره شاهد یک همگرایی در جشنواره فیلم فجر خواهیم بود

در جشنواره امسال اتفاقا بخش بین الملل خیلی پرکارتر و فعال تر بوده و این نشان می‌دهد که سینما و فستیوال های ایرانی برای فیلم سازان جهان بسیار مهم است. نکته بعدی که به نظرم باید حتما بدان اشاره شود بحث هیجان زدگی برخی از هنرپیشگان بوده که باید از این مورد هم چشم پوشی کنیم. اگر یک عده هم براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در خارج کشور، جوگیر یا هیجان زده شده اند و شرکت نکرده اند ایرادی ندارد، همین افراد سال آینده حضور خواهند داشت و دوباره شاهد یک همگرایی در جشنواره فیلم فجر خواهیم بود.

وی همچنین به تفاوت ماهوی میان سلبریتی ها و سوپراستارها اشاره کرده وافزود: ما چند سالی است که با نفوذ شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام بحث سلبریتی زده شدن سینما را می شنویم. بین سوپراستارهای سینما و سلبریتی ها فاصله بسیار زیادی وجود دارد و حتی اگر به نویسندگان خارجی در دایره المعارف هایشان رجوع کنید مشخص می شود که سوپراستار همواره دارای قواعد خاص یا مرام نامه خاصی از جمله اخلاقی، رفتاری و...بوده ولی برای سلبریتی اینطور نیست.

*برای سلبریتی شهرت و پول نقش اول را می‌زند

سلبریتی به دنبال دیده شدن است و رسانه ها همچون بادکنک آن را باد کرده و پس از آن هرچه می گویند باید سلبریتی انجام دهد. برای سلبریتی ها شهرت و پول نقش اول را می زند و اگر از پیشنهادات رسانه ای استنکاف کنند، بادشان را خالی کرده و از صحنه شهرت محوشان می‌کنند. پول‌های بادآورده در ایران یک مامن برای همین بحث پروموت سازی رسانه‌ای سلبریتی‌ها شد و اعداد و ارقام بسیار هنگفت به افرادی که لزوما توانمندی هنری بالایی نداشته اند منجر به رفتارهای سیاسی، اجتماعی و...براساس خواست و اراده سرمایه داران شد. شما اگر در ایام انتخابات هم نگاه کنید همین سلبریتی ها اظهارنظر غیرتخصصی می‌کردند؛ خب این یک آفت بزرگ است.

این داور سابق جشنواره‌های فیلم فجر و سیار جشنواره‌های خارجی، به شیوه داوری فیلم‌ها نیز اشاره کرده و در این باره می‌گوید: گاهی صحبت می‌شود که فیلم‌های که مورد استقبال تماشاگران بوده جزوی از انتخاب داوران نبوده است و این مساله شائبه ایجاد می‌کند.

برای پاسخ به این موضوع ابتدا باید بگویم که سینما با احساسات آدم ها همراه است و اینکه داوران همچون تماشاگران درگیر احساسات نشوند و بر اساس تخصص فنی رای بدهند، کار بسیار سختی است. به کارگیری تکنولوژی‌های مدرن در سینما و قصه و محتوای مناسب از جمله فاکتورهای اصلی انتخاب فیلم برتر در جشنواره فجر یا هرجشنواره دیگر بوده و بپذیریم که قضاوت بر این اساس و رعایت عدالت بسیار مویرگی و حساس می‌شود.

البته اینکه فیلم ها باید بر اساس کانسپت ساختاری جشنواره باشد هم مساله مهمی است. جوایز اسکار که یکی از معتبرترین جشنواره‌های جهان به حساب می‌آید خود براساس این کانسپت ساختاری است. به عنوان مثال فیلم آرگو که درباره تسخیر لانه جاسوسی از نگاه آمریکایی‌ها بوده جایزه اسکار می‌برد در حالی که از نظر فنی یکی از ضعیف ترین فیلم های اسکار به زعم کارشناسان بود.

*سینما ابزاری است که می‌توان حرفای ناگفته و ناخوشایند را نیز بیان کرد

استاد آقامحمدیان در انتها به نقش هنر در بیان نقد اشاره کرده و افزود: سینما ابزاری است که می توان حرفای ناگفته و ناخوشایند را نیز بیان کرد و اصلا هنر انتقادی و هنرسینما به هم نزدیک هستند و کاش بسیاری از افراد که مکر به تحریم جشنواره بسته‌اند به فکر بیان انتقادات در همین بستر فیلم‌های سینمایی بودند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.