مدیر امور آب بوکان گفت: ۸۰ میلیون متر مکعب از آب سد شهید کاظمی این شهرستان طی یک مرحله به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شد.

۸۰ میلیون مترمکعب آب از سد شهید کاظمی رهاسازی شد

به گزارش قدس آنلاین، عباس عباسی با اشاره به اینکه سدشهید کاظمی بزرگترین سد آذربایجان غربی به شمار می‌رود، افزود: این اقدام در راستای اجرای مفاد ابلاغی مدیریت منابع و مصارف سدهای مخزنی و با توجه به پایش وضعیت بهره برداری سد بوکان و تحقق حجم آب ورودی و تراز پیش بینی شده در برنامه ابلاغی این سد اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه در این مرحله رهاسازی با دبی ۱۵۰ متر مکعب آب در ثانیه رها شد، اظهار کرد: حجم آب مخزن دریاچه سد بوکان به بیش از ۷۱۵ میلیون متر مکعب رسیده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد بیشتر است.

عباسی ادامه داد: این نخستین مرحله رهاسازی است و با توجه به وضعیت ذخیره سد برای رهاسازی مجدد تصمیم گیری خواهد شد.

سد بوکان در جنوب دریاچه ارومیه قرار دارد و پرآب ترین سد آذربایجان غربی با ظرفیت حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب است.

سد شهید کاظمی که پیشتر با نام سد بوکان شناخته می‌شد، یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان آذربایجان غربی قرار دارد.

سد بوکان برای استفاده از آب و کنترل سیلاب‌های زرینه رود، بر روی این رودخانه ایجاد شد و جهت آبیاری اراضی پایین دست سد دیگری نیز در جنوب ‌شرقی بوکان بر روی این رودخانه احداث شد؛ طول تاج سد بوکان ۵۳۰ متر و ارتفاع آن از پی ۵۰ متر است که با افزایش حجم مخزن سد در سال ۱۳۸۴، حجم کل مخزن سد به ۷۶۲ میلیون مترمکعب رسید.

این سد علاوه بر تامین آب شهرهای بوکان، میاندوآب و عمده آب شهر تبریز، سالیانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب و مورد استفاده بخش صنعت و در حدود ۵۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه‌ عجب شیر و آذرشهر در آذربایجان شرقی را نیز آبیاری می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.