یک تحلیلگر عراقی تاکید کرد که نیروهای حشدشعبی توانایی حفاظت از مرزهای این کشور را دارند و دولت بغداد نیازی به شرط و شروط‌ آمریکایی‌ها در این خصوص ندارد.

حشدشعبی مسئول حفاظت از مرزهای عراق است/ آمریکا دخالت نکند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، «حیدر عرب» تحلیلگر سیاسی عراق در واکنش به باج گیری آمریکایی‌ها از دولت عراق و مسلح کردن ارتش این کشور مقابل انحلال سازمان حشدشعبی تاکید کرد: آمریکا تلاش می‌کند کنترل مرزهای عراق و سوریه را به دست شبه نظامیان قسد وابسته به خود بدهد.

وی افزود: عراق نیازی به گروه‌های تروریستی برای حمایت از مهم‌ترین بخش مرزی خود با سوریه ندارد. کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق باید اقدامات وزارت دفاع و هیأت امنیتی عراقی که به تازگی به آمریکا سفر کرده زیر نظر بگیرد.

عرب بیان کرد: دولت عراق نیز باید موضع قاطع و مشخصی در قبال این موضوع که اهمیت آن کمتر از مبارزه با عناصر داعش نیست اتخاذ کند.

وی تصریح کرد: نیروهای حشدشعبی توانایی لازم برای حفاظت از نوار مرزی با سوریه را دارند. این در حالیست که ما شاهد اقدامات مشکوک آمریکایی‌ها برای انتقال عناصر تروریست در این منطقه و به خطر انداختن امنیت آن هستیم. مداخلات آمریکا در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی عراق به هیچ عنوان به نفع این کشور نیست.

پایگاه خبری المعلومه عراق روز گذشته در خصوص باج گیری آمریکا از این کشور نوشت: آمریکایی‌ها عملاً از هیأت امنیتی بلندپایه عراق که به آمریکا سفر کرده بود، باج خواهی کردند. آنها مدعی شدند که تکمیل روند مسلح کردن ارتش عراق به تعهد دولت این کشور مبنی بر منحل کردن سازمان حشدشعبی که ضامن امنیت عراق به شمار می‌رود، منوط است.

بر اساس این گزارش، آمریکایی‌ها همچنین خواهان به کارگیری ۱۵۰ هزار تن از شبه نظامیان کرد سوری موسوم به قسد برای حمایت از مرزهای عراق و سوریه شدند.

عائد الهلالی یکی از رهبران ائتلاف الفتح عراق تاکید کرد که این باج خواهی ها خطرناک‌ترین موضوعاتی است که آمریکایی‌ها می‌توانستند خطاب به هیأت امنیتی عراق مطرح کنند. باقی ماندن دولت عراق در توافقنامه‌های تسلیحاتی با آمریکا به ضرر این کشور است. واشنگتن با خرید جنگنده‌های نظامی توسط عراق از فرانسه مخالفت کرده است.

الهلالی بیان کرد: آمریکایی‌ها به هیچکدام از مفاد قراردادهای تسلیحاتی با عراق پایبند نیستند به طوری که بعضی از این مفاد را بعد از هشت سال از امضای آن عملیاتی کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.