معاون حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: در سال گذشته ۳۴ فوتی ما افراد زیر ۱۸ سال بوده‌اند. این سرمایه مهم انسانی جامعه به راحتی در تصادفات از دست می‌رود و انتظار داریم همه و از جمله رسانه‌ها پای کار موضوع تصادفات باشند.

سرمایه مهم انسانی، مورد تهدید جدی تصادفات در مشهد

به گزارش قدس خراسان، پوریا محمدیان یزدی در نشست بررسی اجرای طرح ویژه انضباط ترافیکی بلوار وکیل آباد که با حضور مدیران ارشد دستگاه قضائی، راهور و شهرداری، صبح روز سه شنبه ۱۸ مهرماه در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بحث تصادفات جزو مشکلاتی است که امروزه به عنوان یک مساله مهم تلقی می‌شود و در برخی اوقات به بحران هم تبدیل شده است. موضوع تصادفات در حال حاضر برای ما جزو الویت هاست. حمایت و پشتیبانی دستگاه قضا به عنوان ضمانت اجرایی و همچنین استانداری بسیاری از اتفاقات را در اجرای طرح ویژه انضباط ترافیکی تسهیل کرده است.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: این طرح در سازمان ترافیک به عنوان سازمان تخصصی با وجود متخصصان تنظیم شده و کار کاملاً کارشناسی شده و براساس آمار است. این طرح براساس داده‌های کیفی نیست و براساس آمار و اطلاعات پخته شده است.

سال گذشته تصادف جان ۲۵۴ نفر را در مشهد گرفت

پس از آن مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد در این نشست مطرح کرد: استان خراسان رضوی در زمینه تعداد متوفیان تصادفات رتبه پنجم کشور است و بیش از ۷۰ درصد تصادفات منجر به فوت در مشهد اتفاق می‌افتد.

علی سمیعی در خصوص آمار کشته شدگان تصادفات در مشهد گفت: ۲۵۴ نفر در سال ۱۴۰۱ در مشهد براثر تصادفات جان باختند که ۲۶ درصد آن‌ها موتورسوار و ۵۲ درصد عابر پیاده بودند. از این میان ۱۰۷ نفر، یعنی ۴۴ درصد از متوفیان بر اثر تصادف در بزرگراه‌ها کشته شده‌اند که حائز اهمیت است.

وی افزود: تعداد مجروحان و مصدومان ناشی از تصادف سال گذشته ۳۳ هزار و ۴۰۵ نفر بوده است که درصد بالایی از آن‌ها به موتورسواران اختصاص یافته‌است. درمجموع تعداد مجروحان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.

سمیعی در خصوص تصادفات بلوار وکیل آباد گفت: از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ تصادفات جرحی در این منطقه افزایش قابل توجهی داشته است. از مجموع ۳۳۲ مورد تصادف جرحی در این بلوار، ۱۸ درصد آن در ساعات پایانی شب اتفاق افتاده است. ۷۶ درصد تصادفات نیز به ماشین‌های سواری و موتورسیکلت‌ها اختصاص دارد.

وی ادامه داد: از سال ۹۸ به بعد تعداد تصادفات فوتی و متوفیان نیز در بلوار وکیل آباد افزایش قابل توجهی داشته است. ۵۶ درصد تصادفات منجر به فوتی در روزهای تعطیل و ۵۰ درصد تصادفات در ساعات انتهایی شب و آغازین بامداد اتفاق افتاده است.

عمده متوفیان تصادف در بلوار وکیل آباد ۱۹ تا ۲۴ سال هستند

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا به امروز در بلوار وکیل آباد ۹ نفر براثر تصادف جان باختند گفت: ۱۰۰ درصد این حوادث از ساعت ۱ تا ۵ بامداد اتفاق افتاده و عمده متوفیان ۱۹ تا ۲۴ سال سن داشتند. ۷ نفر از متوفیان نیز در مسیر برگشت دچار سانحه شدند.

وی افزود: بر اساس همین آمار نگران کننده، با همکاری معاونت دادگستری و دیگر ارگان‌ها، طرح ویژه انضباط ترافیکی بلوار وکیل آباد از بیستم مهرماه به مدت سه ماه اجرا خواهد شد و با رانندگان متخلف به صورت جدی برخورد می‌شود.

سمیعی با اشاره به اینکه این طرح در سه حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی، اعمال قانون و فنی مهندسی اجرا می‌شود گفت: از اهداف این طرح می‌توان به شناسایی نقاط حادثه‌خیز و پیگیری رفع آن‌ها، کنترل و نظارت محسوس و نامحسوس، پیگیری ارتقا سطح ایمنی و بهبود فنی وسایل نقلیه، ارتقا آگاهی‌های عمومی و اختصاصی و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره کرد. هدف عینی این طرح نیز کاهش تصادفات در محور بلوار وکیل‌آباد است.

وی همچنین در پایان از پایش مستمر طرح در بازه‌هی ۱۰ روزه توسط استانداری خبر داد.

با رانندگان پرخطر بدون اغماض برخورد می‌شود

دبیر شورای عالی ترافیک استان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سهم عمده‌ای از تلفات ناشی از تصادفات در استان را معابر بزرگراهی شهر مشهد تشکیل می‌دهد.

مهدی حسینی تصریح کرد: با اجرای این طرح بدون هیچ اغماضی با رانندگان پرخطر برخورد خواهد شد. از اختیارات دستگاه قضائی نیز در اجرای این طرح استفاده خواهد شد. بعد از بلوار وکیل آباد، به سراغ بزرگراه پیامبر اعظم، صدمتری و دیگر محورهای حادثه خیز خواهیم رفت و طرحی متناسب با هریک برنامه ریزی می‌شود.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این جلسه مطرح کرد: با جمع شدن سه ضلع قانون، زیرساخت و آموزش، طرح‌هایی برای اکران در معابر شهری به ویژه وکیل‌آباد در رفت و برگشت آماده شده‌است.

یوسف اسماعیل‌زاده افزود: اگر قرار است وارد فاز نتیجه‌بخش شویم باید در اطلاع‌رسانی همکاری لازم انجام شود. آموزش‌هایی در این زمینه لازم است تا همه شهروندان و رانندگان آگاه شوند. قبلاً پیشنهاد دادیم یک محدوده ترافیکی به عنوان الگو انتخاب شود که با حضور دستگاه‌های مختلف این موضوع در حال پیگیری است.

وی به اقداماتی که در جهت فرهنگ‌سازی ترافیک در مشهد انجام شده اشاره کرد و گفت: در پارک ترافیک مجیدیه و سازمان ترافیک آموزش‌های مختلفی ایجاد شده است. با توجه به حجم زیاد تلفات موتور سیکلت‌ها، کلان پروژه‌ای برای این مساله نیز تعریف خواهیم کرد.

در سال گذشته ۳۴ فوتی ما افراد زیر ۱۸ سال بوده‌اند

معاون حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در ادامه مطرح کرد: موضوع حمل‌ونقل یکی از موضوعات مهم جامعه بشری بوده و امروز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. ایمنی و انضباط ترافیکی نیز یکی از مهم‌ترین مسائل در این حوزه است.

سید هادی شریعت‌یار افزود: در تصادفات افراد بی‌گناه کشته می‌شوند. جان‌انسان‌ها باید برای ما اهمیت داشته باشد. یکی از مصادیق بارز حقوق عامه حفظ حیات انسان‌هاست و ما این موضوع را به صورت جدی در دستورکار داریم.

وی خاطرنشان کرد: تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که در امر تصادفات و حوادث درون شهر مداخله جدی داشته باشیم و امروز در پی ارتقا و تشدید موضوع انضباط ترافیکی هستیم.

شریعت‌یار در ادامه با اشاره به اینکه شروع طرح انضباط ترافیکی از بلوار وکیل آباد است گفت: این طرح در کل شهر مشهد اجرا می‌شود. در این مسیر رفتارهای مخاطره آمیز بیشتر است لذا هم‌زمان همه شهر را مدنظر قرار داده‌ایم و امیدواریم به خوبی اجرا شود.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در حقوق کودک مغفول مانده، جان کودکان است. بسیاری از اوقات جان کودکان توسط والدینشان در تصادفات گرفته می‌شود. در سال گذشته ۳۴ فوتی ما افراد زیر ۱۸ سال بوده‌اند. این سرمایه مهم انسانی جامعه به راحتی در تصادفات از دست می‌رود و انتظار داریم همه و از جمله رسانه‌ها پای کار موضوع تصادفات باشند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی اعلام کرد: در حوزه اقتصادی نیز بالغ بر ۷ درصد تولید ناخالص ملی برای تصادفات و خسارت‌ها هزینه می‌شود. ما از تمام ظرفیت‌های موجود برای اجرای این طرح ویژه استفاده می‌کنیم. طرح توقیف هوشمند خودروهای متخلف در دست اجراست. همچنین اگر افراد در حین مستی رانندگی کنند، تست الکل و مواد روان‌گردان گرفته می‌شود که این امر با همکاری پزشکی قانونی صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه توقیف خودروهای مخاطره آمیز طولانی مدت خواهد بود افزود: رانندگان پرخطر نیز در کلاس‌های مختلف آموزشی شرکت خواهند کرد. در این طرح رعایت حقوق شهروندان حائز اهمیت است لذا خودروهای پلیس به دوربین مجهز خواهد شد تا توقیف ما بدون سند و مدرک نباشد.

شریعت‌یار تصریح کرد: امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم میزان تصادفات را کاهش دهیم و در مرحله اول هدف ما کاهش ۱۵ درصدی است.

۲۰۲ نفر تا به امروز بر اثر تصادف در مشهد فوت کردند

رئیس پلیس راهور مشهد نیز در ادامه این نشست بیان کرد: امروز دیگر نمی‌توان با روش‌های سخت‌افزاری به کاهش تصادفات کمکی کرد و باید با روش‌های جدید به سمت تغییر رفتار رانندگان حرکت کنیم.

سرهنگ عباس عابدینی گفت: تا امروز ۲۰۲ نفر در مشهد بر اثر تصادفات فوت شدند و در شش ماه ابتدایی سال این عدد برابر با ۱۸۳ نفر بوده است. ۴۹.۶ درصد از متوفیان عابر پیاده بودند. یکی از دلایل تصادفات درون شهر حضور کامیون‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید در این موضوع مطالبه‌گر باشند گفت: قشر ۱۶ تا ۲۵ ساله قشر آسیب‌پذیر تصادفات هستند. در این خصوص عدم درک خطر را در بین خانواده‌ها به شدت می‌بینیم. برای مثال به استفاده از کلاه ایمنی در هنگام موتورسواری تاکید نمی‌کنند و این مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

عابدینی افزود: عدم توجه به جلو عامل بیش از ۳۸ درصد تصادفات در مشهد است که علت اصلی آن نیز استفاده از تلفن همراه است.

وی در پایان تاکید کرد: متأسفانه برای رانندگان پرخطر قوانین بازدارنده وجود ندارد. افسار پلیس قوانین است و قوانین امروز حداقل بازدارندگی را دارند.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.