یک کارشناس و پژوهشگر عرب با اشاره به اینکه دیدار روسای جمهور ایران و مصر در ریاض نشان می‌دهد که این دو کشور از قبل باهم در ارتباط بوده‌اند، تاکید کرد که این دیدار در زمان بسیار مهم انجام شد.

پژوهشگر عرب: دیدار رئیسی و السیسی در زمان بسیار مهم انجام شد

به گزارش قدس انلاین به نقل از ایسنا، «محمد ربیع الدیهی» پژوهشگر و کارشناس امور بین‌الملل در اظهاراتی گفت که اولین دیدار «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر بسیار خبرساز بود، درحالی که این دیدار اولین دیدار سران دو کشور است اما اولین تماس و ارتباط به‌شمار نمی‌رود زیرا در سپتامبر گذشته و در حاشیه نشست‌های سازمان ملل «حسین امیرعبداللهیان» و «سامح شکری» وزرای خارجه دو کشور با هم دیدار کرده بودند.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری المصری الیوم تاکید کرد که امیرعبداللهیان و سامح شکری بعد از حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند و این امر نشان می دهد که دو کشور از قبل باهم در ارتباط بودند.

الدیهی با اشاره به بازگشت روابط تهران و ریاض گفت که این دیدار در چارچوب صلح و آشتی منطقه‌ای انجام شد.

این کارشناس عرب افزود: این دیدار در زمان بسیار مهم انجام شد زیرا مصر می‌خواهد بر اوضاع خاورمیانه سیطره داشته باشد به‌ویژه اینکه نمی‌خواهد دایره جنگ گسترش پیدا کند و به جنگ فراگیر منطقه‌ای تبدیل شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت این دیدار همزمان با رویدادهای غزه تاکید کرد: دیدار السیسی با رئیس جمهور ایران در چارچوب تاکید مصر بر سیاست ارتباط با تمام طرف‌های منطقه‌ای برای تحقق آرامش و عدم گسترش درگیری‌ها در غزه است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز(دوشنبه) در نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایسنا در مورد دیدار اخیر روسای جمهور ایران و مصر در ریاض گفت: دیدار انجام شده نشست مهمی بود و درواقع  یک رخداد مهم در روند مناسبات سیاسی میان دو کشور بود که مورد توجه جهانی نیز قرار گرفت.

کنعانی با بیان اینکه ما ارزیابی مثبتی از دیدار  انجام شده داریم، گفت: در این دیدار گفت‌وگوهای خوبی در مورد موضوع فلسطین، توسعه مناسبات دو کشور و  برخی دیگر از مسائل منطقه انجام شد. 
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در این جلسه مقرر شد که وزیران امور خارجه دو کشور به دیدارها و برداشتن گام‌های متقابل در مسیر تقویت همکاری‌ها مبادرت کنند .

وی افزود: ارتقاء مناسبات بین ایران و مصر به نفع دو کشور و جهان اسلام است.

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر شنبه در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض ، در دیدار آقای «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر با تاکید بر ضرورت اتحاد کشورهای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مانعی برای گسترش روابط با کشور دوست مصر ندارد.

رئیس‌جمهور برگزاری نشست صلح در قاهره را ابتکاری مثبت توصیف کرد که کشورهای غربی مانع به نتیجه رسیدن آن شدند و افزود: نشست صلح قاهره می‌توانست نقطه عطفی در پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها در قتل‌عام زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه غزه باشد، اما کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی همانگونه که اجازه ندادند شورای امنیت و دیگر سازمان‌های بین‌المللی اقدام موثری در توقف این جنایات انجام دهند، مانع ثمربخشی این نشست نیز شدند.

رئیسی با بیان اینکه انتظار عمومی این است که گذرگاه رفح گشوده شود تا مساعدت‌های جهانی به سمت غزه سرازیر شود، اظهار داشت: بر همگان آشکار است که این آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع گشوده شدن گذرگاه رفح برای امدادرسانی به مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه هستند، اما بالاخره باید بر این مانع‌تراشی‌ها غلبه کرد.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نیز در این دیدار با بیان اینکه اراده سیاسی قطعی ما برای ایجاد روابط واقعی با ایران است، گفت: برای این امر وزرای مربوطه را مأمور کرده‌ایم تا پیگیر روابط عمیق بین دو کشور باشند.

رئیس جمهور مصر تصریح کرد: در مورد فلسطین، مصر کشوری است که بیش از دیگران از پیامدهای این موضوع آسیب دیده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.