حجت الاسلام دریاباری گفت: عاشورا عالی ترین تجلی شهود حق است؛ امام حسین علیه السلام در دعای عرفه از محبوبش بی نیازی ذاتی و یقین قلبی و خلوص در عمل و نورانیت در چشم و بصیرت در دین را درخواست کرده که این عناصر، اصول معرفت در حرکت عاشورایی هستند.

دعای عرفه؛ سرمایه تمام نشدنی عاشورا

حجت الاسلام سید علی دریاباری استاد حوزه و کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به  مناسبت روز عرفه و در باب اهمیت آن گفت: جناب امیر المومنین  علی علیه السلام  می فرماید: «یا کمیل  ما من حرکه الا و انت محتاج فیها الی المعرفه» ای کمیل  هیچ حرکتی نیست مگر  آن که تو در آن حرکت به شناخت محتاجی. این که هر حرکتی به شناخت در آن حرکت نیاز دارد از اصول قطعی در تمام حرکت هاست.

حت الاسلام دریاباری افزود: حرکت عاشورا از این قاعده  مستثنی نیست؛ به همین دلیل اهل معرفت دعای عرفه را منبع شناخت در حرکت عاشورایی می دانند؛ یکی از فواید و آثار معرفت در حرکت، اصالت بخشی به حرکت است؛ حرکت  بدون معرفت  فاقد اصالت است. دومین فایده، .معنا بخشی به حرکت است؛ حرکت اگر بدون شناخت باشد  فاقد معنا است و  حرکت بدون معنا و محتوا  ارزشی ندارد، پس ارزش هر حرکت به  شناخت به آن حرکت است.

استاد حوزه سومین فایده معرفت در حرکت را جاودانگی و دوام  حرکت عنوان کرد و افزود: حرکت بدون شناخت  اگر تحقق یابد  مقطعی و موقت است؛ ولی شناخت به حرکت دوام و جاودانگی می بخشد. چهارمین فاید، دست یابی به خلوص در حرکت است؛حرکت بدون معرفت، فاقد خلوص است، ولی  معرفت به حرکت خلوص می بخشد و خلوص سبب عزت و عظمت حرکت است. ین ۴ فایده و اثر در حرکت  عاشورایی  نیز مترتب است.  

وی ادامه داد: پس از این، وارد دعای عرفه می شویم و اشاراتی از این دعای پر معنا را تقدیم  ارباب معرفت می داریم؛ اولین اشاره، معرفت به توحید در ترس است: "اللهم اجعلنی اخشاک کانی اراک و اسعدنی ولا تشقنی بمعصیتک و خزلی فی قضائک و بارک  فی قدرک" خدایا چنانم کن که از تو بترسم، گویا  که تو را می بینم  و با پرهیزگاری  مرا خوشبخت گردان و مرا به سبب نافرمانی از  اوامرت  بدبختم مکن و سرنوشتم را مبارک گردان. در این عبارات، خشیت از حق آن هم خشیت در سطحی که پرده حجاب میان من و تو کنار رود که گویا تو را می بینم. 

حجت الاسلام دریاباری تصریح کرد: دومین اشاره از دعای عرف، شهود حق است؛ در این عبارات از معرفت شهودی سخن رفته است؛ می دانیم  معرفت به اعتباری دو قسم است....معرفت حصولی ....و معرفت  حضوری و شهودی ....معرفت شهودی  لذت بخش ترین  نوع معرفت است؛ خروجی این نوع از معرفت، شجاعت، یقین، حلاوت، حرارت و طراوت است؛ به قول مولوی: نام فروردین نیارد گل به باغ.....شب نگردد روشن از اسم چراغ.....هیچ اسمی  بی مسما  دیده ای .....یا زگاف و لام گل  گل چیده ای......اسم دیدی رو مسمی را بجو.......مه به بالا دان  نه اندر آب جو.......تا قیامت عارف ار می می  کند.....تا ننوشد باده  کی مستی کند.

این کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: عاشورا عالی ترین تجلی شهود حق است؛ امام حسین علیه السلام در دعای عرفه می فرماید: "اللهم اجعل  غنای فی نفسی و الیقین فی قلبی والاخلاص فی عملی والنور فی بصری و البصیره فی دینی"خدایا بی نیازی را در ذاتم  قرار  ده ....و یقین را در دلم  قرار ده ...و اخلاص را در عملم قرار ده و نور را در دیده ام. در این عبارات سلطان العاشقین از محبوبش  بی نیازی ذاتی و یقین قلبی و خلوص در عمل و  نورانیت در چشم  و  بصیرت در دین را در خواست کرده است. عناصری چون غنای ذاتی و وجودی، یقین و نورانیت و بصیرت اصول معرفت در حرکت عاشورایی هستند.

وی در پایان گفت: روز عرفه  که حاجیان در عرفات با راز و نیاز در درگاه بی نیاز و نیز با خواندن دعای عرفه کسب معرفت می کنند، روز شهادت بزرگ عارف و ماسه ساز عاشورای کوفه سفیر مخصوص حضرت سید الشهدا جناب مسلم بن عقیل سلام الله نیز هست؛  در عظمت روحی حضرت مسلم علیه السلام  سخن فراوان است که به اندکی از آن بسنده می کنیم ؛ در روایتی  چنین آمده  است: دو دسته برای حضرت مسلم  علیه السلام گریه می کنند ..۱...ملایکه ای  که  عارف به  مقام  حضرت مسلم علیه السلام  هستند؛ یعنی نه هر ملکی  بلکه  بالاترین  ملایکه در  نظام  هستی و نیز  آنهایی که عارف به مقام جناب سفیر هستند؛ درود حق بروان  مطهر و معطر  اول شهید از تبار بنی هاشم حضرت مسلم سلام الله علیه.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.