رییس جمهور با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روابط خوبی با کشورهای آفریقایی داشته‌ایم، تصریح کرد: مقدمات برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی فراهم شود تا روند گسترش تعاملات تهران - ماپوتو را تسریع کند.

رییس جمهور: روند گسترش تعاملات تهران - ماپوتو تسریع شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سید ابراهیم رئیس روز سه‌شنبه در دیدار «فیلیبی نیوسی» رییس جمهور موزامبیک با ابراز خرسندی از سخنان وی درباره نتایج موفق برنامه‌های توسعه‌ای کشورش افزود: از نگاه جمهوری اسلامی ایران کشورهای آفریقایی، سرزمین‌هایی سرشار از استعدادها و منابع غنی هستند که متاسفانه طی چند قرن گذشته همواره مورد دستبرد کشورهای غربی قرار گرفته است.

رئیسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی همواره باور داشته که کشورهای آفریقایی از مردمی پرتلاش و ذخایر و استعدادهای چشمگیر برای رشد و پیشرفت برخوردار هستند، اظهار داشت: دولت سیزدهم در راستای همین نگاه آماده گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی و به ویژه موزامبیک و انتقال تجربیات و دانش فنی به این کشورهاست.

رییس جمهور با بیان اینکه کشورهای غربی آفریقا را برای خودشان می‌خواهند و ما آفریقا را برای آفریقایی‌ها می‌خواهیم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره روابط خوبی با کشورهای آفریقایی داشته و امروز بر اساس همین نگاه سازنده ایران به آفریقا آماده گسترش همکاری‌ها با کشورهای این قاره هستیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روابط خوبی با کشورهای آفریقایی داشته‌ایم، تصریح کرد: از وزیر امور خارجه می‌خواهم مقدمات برگزاری هر چه سریع‌تر کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را فراهم کند تا روند گسترش تعاملات دو کشور را تسریع کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی آفریقا را برای خودشان می‌خواهند اما ما شما را برای خودتان می‌خواهیم. کشورهای غربی و زیاده‌خواهان جهان صرفا به دنبال سواستفاده از منابع کشورهای آفریقایی هستند، اگر نه تلاش رژیم صهیونیستی برای عضویت در اتحادیه آفریقا چه مفهوم و دلیل دیگری می‌تواند داشته باشد؟

رییس جمهور با بیان اینکه غربی‌ها و آمریکایی‌ها هر جا که رفتند صرفا به دنبال منافع خودشان بوده‌اند و گامی برای آبادانی آن کشورها برنداشته‌اند، افزود: ایجاد ناامنی‌ها و فعالیت‌هایی که گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر در برخی کشورهای آفریقایی دارند نیز ریشه در دخالت‌های غربی‌ها و آمریکایی‌ها دارد. اعتراف مقامات سابق آمریکا به تشکیل داعش از سوی این کشور سند اثبات این ادعاست.

«فیلیبی نیوسی» رئیس جمهور موزامبیک نیز در این دیدار با بیان ابراز علاقه کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: ذخایر و منابع طبیعی زیادی داریم که می‌توانیم با استفاده از توانمندی‌های فنی متخصصین ایرانی از آنها به نفع مردم موزامبیک و در راستای توسعه تعاملات دو کشور بهره بگیریم.

رییس جمهور موزامبیک یکی از مشکلات جدی در مسیر توسعه کشورش را رواج ناامنی و تروریسم عنوان کرد که عمدتا از خارج از مرزهای این کشور هدایت و کنترل می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.