رئیس‌جمهور فنلاند گفت، در ملاقاتی که امروز (پنجشنبه) با همتای ترکیه‌ای خود دارد، انتظار می‌رود "پاسخ مثبتی" را نسبت به عضویت هلسینکی در ائتلاف ناتو دریافت کند.

احتمال موافقت ترکیه با عضویت فنلاند در ناتو قوت گرفت

قرار است امروز سائولی نینیسته، رئیس‌جمهوری فنلاند وارد ترکیه شود تا دیداری با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور داشته باشد و نظرش را درباره عضویت فنلاند در ناتو به صورت حضوری بشنود.

گویا قرار بود این سفر رئیس‌جمهوری فنلاند به ترکیه زودتر انجام شود اما به دلیل زمین‌لرزه مرگبار ترکیه که جان حدود ۵۰ هزار تن را گرفته، به تعویق افتاد.

اردوغان روز سه‌شنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درباره عضویت فنلاند در ناتو چراغ سبز نشان خواهد داد یا خیر، گفت: «انشالله که خیر است.»

سال گذشته میلادی پس از حمله روسیه به اوکراین و شدت یافتن این جنگ، فنلاند و سوئد درخواست پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو را مطرح کردند. درخواست استکهلم به دلیل آنچه ترکیه "حمایت از گروه‌های تروریستی" می‌خواند، به حالت تعلیق درآمد. گرچه ناتو می‌خواست سوئد و فنلاند با هم عضو این ائتلاف شوند اما ماه گذشته میلادی فنلاند گفت که آماده است تا خودش نسبت به عضویتش دست به کار شود.

در همین حال، نشریه آلمانی "اشترن" روز چهارشنبه به نقل از رسانه‌های فنلاندی گزارش داد ترکیه در آستانه موافقت با تقاضای فنلاند است.

به گزارش وب‌سایت دویچه‌وله، پس از ماه‌ها بحث و مذاکره به نظر می‌رسد ترکیه آماده موافقت با پیوستن فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باشد. سوئد و فنلاند ماه ژوئن سال پیش به طور رسمی تقاضای پیوستن به ناتو را ارائه کردند.

در حال حاضر ۳۰ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی هستند و پذیرش عضو جدید مستلزم موافقت یکپارچه تمام اعضای ناتو است. آمریکا و کشورهای غربی از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو استقبال می‌کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آگاه ترکیه که نامشان فاش نشده گزارش داده پارلمان ترکیه "به احتمال بسیار زیاد" پیش از آغاز تعطیلات که اواسط ماه آوریل شروع می‌شود، عضویت فنلاند در ناتو را تائید می‌کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو میانه ماه ژانویه در یک کنفرانس امنیتی در سوئد ابراز اطمینان کرد که ترکیه با درخواست عضویت این کشور و فنلاند موافقت می‌کند و گفت به گمان او این کار باید در اسرع وقت انجام شود.

مطابق برنامه‌های اعلام شده قرار است انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه ۱۴ ماه مه برگزار شود. آنکارا پیش از این نیز به عضویت فنلاند در ناتو چراغ سبز نشان داده بود اما همچنان برای موافقت با تقاضای سوئد سرسختی نشان می‌دهد.

رجب طیب اردوغان سی‌ام ژانویه در جریان یک سفر استانی موافقت با عضویت فنلاند در ناتو را محتمل دانست اما تاکید کرد سوئد اگر از "مماشات با سازمان‌های تروریستی" دست نکشد، نباید روی آنکارا حساب کند.

آنکارا شرط موافقت با تقاضای عضویت سوئد و فنلاند را مقابله با فعالیت گروه‌هایی که "تروریستی" ارزیابی می‌کند و استرداد ده‌ها عضو آنها عنوان کرده که در ترکیه تحت پیگرد قضایی قرار دارند.

در سال‌های گذشته بسیاری از اعضا و هواداران حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و حامیان جنبش فتح‌الله گولن که عامل کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در ترکیه معرفی می‌شود، به کشورهای اسکاندیناوی، به‌خصوص سوئد و فنلاند پناهنده شده‌اند.

همچنین روزنامه "هلسینکی سانومات"، چاپ هلسینکی از قول منابع آگاه نوشته ترکیه به احتمال زیاد تائید پیوستن فنلاند به ناتو را در جریان سفر سائولی نینیسته، رئیس جمهوری این کشور به آنکارا اعلام می‌کند.

در همین حال دفتر رئیس جمهوری فنلاند پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود که سائولی نینیسته امروز (پنج‌شنبه) وارد ترکیه می‌شود و روز جمعه با رجب طیب اردوغان دیدار و از جمله درباره عضویت دو کشور اسکاندیناوی در ناتو گفت‌وگو می‌کند.

رئیس‌جمهوری فنلاند در یک پیام توئیتری نوشت ترکیه درباره عضویت این کشور در ناتو تصمیم گرفته و او دعوت اردوغان برای حضور در این کشور برای اعلام رسمی این تصمیم را پذیرفته است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.