۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۷
کد خبر: 858836

سفیر جمهور خلق چین در ایران با اشاره به حذف محدودیت های کرونایی در کشور چین که باعث افزایش گردشگران این کشور خواهد شد گفت: باید حضور گردشگران چینی در ایران و به خصوص استان خراسان رضوی، تقویت شود.

تقویت حضور گردشگران چینی در ایران

به گزارش قدس خراسان، چانگ هوآ روز شنبه و در دیدار با استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: رسانه های غربی در حال نشان دادن چهره مخدوش ای از حقوق بشر در چین و ایران هستند.

سفیر جمهور خلق چین در ایران افزود: رزمایش مشترک میان سه کشور ایران، چین و روسیه که هم اکنون در حال برگزاری است برای جهانیان قابل توجه است زیرا این رزمایش به منظور ثبات در این منطقه برگزار می‌شود.

وی همچنین به حضور خود در مذاکرات میان روسای جمهور دو کشور ایران و چین اشاره و بیان کرد: این سفر بسیار پر ثمر بود که منجر به امضای ۱۸ سند همکاری بین دو کشور شد و من به عنوان سفیر جمهوری خلق چین، برای عملیاتی کردن آن تلاش خواهم کرد.

چانگ هوآ اظهار کرد: موضوع میانجیگری چین در عادی سازی روابط میان دو کشور ایران و عربستان از دیگر دستاوردهای این سفر بود زیرا چین همیشه از ایجاد گفت و گو برای حل و فصل اختلافات حمایت می‌کند و روابط کشورهای خاورمیانه هم به دست مردم این کشورها شکل خواهد گرفت.

سفیر جمهور خلق چین در ایران با اشاره به حذف محدودیت های کرونایی در کشور چین که باعث افزایش گردشگران این کشور خواهد شد گفت: باید حضور گردشگران چینی در ایران و به خصوص استان خراسان رضوی، تقویت شود.

وی افزود: دو شهر مشهد به عنوان مرکز استان خراسان رضوی و شهر ارومچی مرکز استان سین کیانگ چین از سال ۱۳۹۰ خواهر خوانده هم شدند ولی برخی مسائل و از جمله شکل گیری کرونا و اعمال محدودیت های آن، مانع تقویت این روابط شد و اکنون باید این روابط بار دیگر به اوج خود برسد.

چانگ هوآ با اشاره به اینکه برای اولین بار است که به مشهد سفر می‌کند، ادامه داد: با اینکه دلم می‌خواست زودتر به این سفر بیایم ولی شرایط مهیا نبود و به گردشگران چینی نیز توصیه می‌کنم، استان خراسان رضوی را هم در کنار بازدید از استان های یزد، اصفهان و شیراز، در برنامه سفر خود قرار دهند.

سفیر جمهور خلق چین در ایران بیان کرد: توسعه خطوط پروازی به مشهد می‌تواند در رونق حضور گردشگران چینی به خراسان رضوی تاثیر گذار باشد. دوست داریم خراسان رضوی دوباره به عنوان یکی از مقاصد گردشگری باشد.

وی همچنین به دیدار خود با استاندار خراسان رضوی نیز اشاره کرد و گفت: این دیدار باید در تقویت همکاری اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و آموزشی دو طرف منجر شود و انتظار داریم تصمیم های گرفته شده در مسیر تقویت روابط دو کشور به خوبی عملیاتی شود.

چانگ هوآ افزود: زعفران ایران در چین بسیار معروف است و جایگاه ویژه ای دارد، از سوی دیگر این استان دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است که نمونه آن شهر نیشابور و سنگ فیروزه آن است.

سفیر جمهور خلق چین در ایران بیان کرد: قبل از کرونا ۳۰ دانشجوی چینی در دانشگاه های استان خراسان رضوی مشغول به تحصیل بودند و امیدوار هستیم در آینده نزدیک نیز شاهد افزایش تعداد دانشجویان چینی در این استان باشیم.

تقویت روابط تاریخی

استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این استان از امتیازات جغرافیایی بسیار خوبی و از جمله قرار گرفتن بر مسیر شاهراهی برخوردار است و یکی از موارد سند همکاری میان دو کشور، ایجاد و تقویت مسیرارتباط ترانزیتی در این استان است.

یعقوبعلی نظری روابط چین و ایران را تاریخی برشمرد و افزود: این دو تمدن در تاریخ بشر، تاثیر گذار بودند و ادامه این روابط نیز آینده جهان را می تواند تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی ادامه داد: استان خراسان رضوی دارای امکانات و ظرفیت‌های تولیدی بسیاری در بخش معدنی است؛ همچنین از نظر فرهنگی و جغرافیایی نیز در جایگاه ویژه ای قرار دارد و امکان گسترش روابط در بخش‌های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی بین دو کشور در منطقه خراسان رضوی بسیار است.

استاندار خراسان رضوی به وجود پایانه‌های مرزی با کشور ترکمنستان و افغانستان اشاره کرد و گفت:این موضوع می تواند در ترانزیت کالا به کشور چین موثر باشد و این در حالی است که در فاصله ۳۵ کیلومتری شرق شهر مشهد و با ایجاد شهر فرودگاهی امام رضا(ع) در آینده امکان گسترش ترانزیت کالا بسیار زیاد می‌شود.

وی افزود: خط ریلی که از چابهار آغاز می شود با عبور از این منطقه به سمت اینچه برون و سپس روسیه در حرکت است؛ همچنین از سمت شرق نیز، امکان دسترسی به کشورهای افغانستان، پاکستان و چین وجود دارد و این در حالی است که از سمت غرب نیز این مسیر به ترکیه و اروپا منتهی می‌شود و نقش مهمی در موضوع اقتصادی و ترانزیتی بازی می‌کند.

نظری بیان کرد:شرکت های چینی که در احداث فرودگاه ها و قطار سریع‌السیر دارای تخصص هستند می توانند در این مکان مشغول به کار شوند و امیدوار هستیم قراردادهای بین دو کشور با پیگیری های جناب سفیر به سرعت عملیاتی شود.

وی گفت: در حال حاضر یکی از شرکت‌های کشور چین در منطقه سرخس در حال سرمایه گذاری است زیرا این منطقه به عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب در عرصه اقتصادی تاثیر گذار است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.