فرمانده انتظامی کرمانشاه از فراهم شدن و بهبود امکانات و افزایش گیت‌های مستقر در مرز رسمی خسروی برای تردد هرچه بهتر و روان‌تر زائران اربعین حسینی (ع) و جلوگیری از ازدحام جمعیت خبر داد.  

تمهیدات لازم برای تردد روان زائران در مرز خسروی فراهم شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار «مهدی حاجیان» در نشست مشترک مرزی با فرمانده مرزبانی منطقه سوم عراق که در ستاد فرماندهی مرزبانی استان برگزار شد، افزود: به منظور روان‌سازی تردد زائران و جلوگیری از تجمع و ازدحام آن‌ها باید تعداد گیت‌های پایانه مرزی خسروی و نیز در سمت عراق تناسب لازم را با هم داشته باشند.

وی اظهار کرد: در پایانه مرزی خسروی امکانات لازم در خصوص افزایش تعداد گیت‌ها برای مواقع اضطراری پیش‌بینی و با هیات عراقی نیز توافق شده که این امکان را در خاک این کشور فراهم کنند تا شاهد ازدحام کمتر زائران عبوری باشیم.

سردار حاجیان گفت: شبانه‌روزی شدن مرز خسروی از یک سو و وضعیت آب و هوایی بهتر کرمانشاه نسبت به دیگر استان‌های میزبان زائران اربعین باعث شده که امسال زوار بیشتری نسبت به سال های قبل از این مسیر عبور کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه کرمانشاه ظرفیت های بسیاری برای اعزام زائران به عتبات عالیات و کربلای معلی دارد و همواره میزبان خوبی برای عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) است.

وی با اشاره به اینکه تلاش کرده‌ایم همه ظرفیت ها را به کار بگیریم تا بتوانیم میزبان خوبی برای زائران حسینی باشیم، افزود: شرایط برای میزبانی شایسته از زائران اربعین در استان فراهم بوده و آخرین هماهنگی ها نیز در حال انجام است تا بتوانیم امسال خدمات متفاوت‌تر و بهتری به زوار کربلا ارائه دهیم.

فرمانده انتظامی استان گفت: همه مسئولان انتظامی کرمانشاه مشتاقانه در حال انجام وظایف محوله برای خدمات‌رسانی گسترده به زائران اربعین هستند و برای شروع این مراسم معنوی لحظه‌شماری می‌کنند.

در این نشست سپهبد «حسین عبدالهادی محمد محبوبه» فرمانده مرزبانی منطقه سوم جمهوری عراق نیز در سخنانی گفت: در ایام اربعین کلانتران مرزی آمادگی لازم جهت برگزاری ملاقات های اضطراری و حضوری فعال در پایانه مرزی (خسروی- منذریه) را دارند.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت بالا بردن سطح روابط دوستانه و حل مشکلات مرزی افزود: بین جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران عهد برادری برقرار است و این ۲ کشور دارای مشترکات زیادی هستند و تلاش می شود تا با برگزاری نشست های مشترک امنیت در مرز ۲ طرف حفظ و ارتقاء یابد.

در پایان این نشست تفاهم نامه‌ای نیز میان فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه و فرمانده مرزبانی منطقه سوم عراق به امضا رسید.

تمهیدات لازم برای تردد روان زائران در مرز خسروی فراهم شده است

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بالغ بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت کنند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی و بین‌المللی کشورمان و در واقع قدیمی‌ترین مرز رسمی ما با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از جاده ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده‌ای کشورمان به سوی بغداد پایتخت عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه می رسد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید رضا ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    0 0
    عالیه واقعا مرزخسروی نزدیکترین و بهترین مسیر برای تشرف زوارامام حسین علیه السلام است