مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا معتقد است که واشنگتن نباید اوکراین را رها کند چون در غیر این صورت، احتمالا مقابل «دیپلماسی مسکو» شکست خواهد خورد.

هشدار بولتون درباره «جادوی دیپلماتیک» روسیه برای حل مساله اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق این کشور که از جمله سیاستمداران «جنگ‌طلب» و ضدروس آمریکا محسوب می‌شود، گفته است که «اگر واشنگتن برای اوکراین کمک موردنیازش را فراهم نکند، روسیه پیروز خواهد شد.»

بولتون درباره لزوم حمایت از اوکراین گفت: باید به سرعت عمل کنیم و کمک بیشتری را برای اوکراین فراهم آوریم زیرا در غیر این صورت، در نهایت روسیه پیروز خواهد شد.

وی در ادامه، درباره توسل ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به «جادوی دیپلماتیک و نفوذ سیاسی» برای حل و فصل جنگ، ابراز نگرانی کرد.

بولتون مدعی شد که «روسیه نمی‌تواند از لحاظ نظامی اوکراین را شکست دهد» اما در عین حال شرایط کنونی خط مقدم جنگ را با واژه «بن‌بست» توصیف کرد.

وی می‌گوید که قانونگذاران آمریکایی باید بر کاخ سفید جهت ابداع یک «راهبرد برنده» برای اوکراین فشار وارد کنند. این در حالی است که ضدحملات کی‌یف که تحت حمایت غرب از ماه ژوئن آغاز شده است، از رسیدن به دستاورد مطلوب ناکام بوده و براساس برآورد مسکو، اوکراین ظرف ۶ ماه اخیر، ۱۲۵ هزار نیرو از دست داده است.

گرچه آمریکا و متحدانش مدعی هستند که تمایل دارند به تامین کمک برای اوکراین ادامه دهند، شکاف‌های سیاسی و سایر موضوعات و چالش‌ها از جمله بحران خاورمیانه و همچنین «استیصال جمعی در اوکراین»، امیدهای بلندمدت کی‌یف برای پیروزی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

اظهارات بولتون در حالی مطرح شده است که لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی گفته است مادامی که «واشنگتن مرزهای جنوبی آمریکا را تقویت نکرده است، دیگر نباید برای اوکراین کمکی ارسال کند.»

گراهام بر این باور است که حزب جمهوری‌خواه در مساله اوکراین دو شقه شده است. به گفته وی، تا زمانی که مشکل مرزهای جنوبی آمریکا حل نشود، کمک بیشتر به اوکراین معنایی ندارد. عبور غیرقانونی مهاجرین از مرزهای جنوبی آمریکا به دغدغه اصلی جمهورخواهانی بدل شده است که در مجلس نمایندگان دست بالا را دارند.

شمار جمهوری‌خواهانی که پیش‌تر جزو حامیان صریح حمایت از جبهه اوکراین بودند، از جمله گراهام که در ماه مه مدعی شده بود که اوکراینی‌ها آماده‌اند تا «با آخرین نفر مقابل روسیه بجنگند»، به سرعت در حال ریزش است.

مسکو همواره تاکید کرده است که خواستار حل و فصل دیپلماتیک جنگ بوده و کشورهای غربی را به سد کردن راه مذاکره متهم کرده است. دیوید آراخامیا، نماینده پارلمان اوکراین که در راس هیاتی بلندپایه برای مذاکره با روسیه راهی ترکیه، شده بود، اخیرا گفته است که بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس در مسیر مذاکرات سنگ‌اندازی کرده بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.