مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که کارشناسان این آژانس در هفته گذشته به طور روزانه در مجاورت نیروگاه اتمی زاپروژیا، گزارش وقوع انفجار ثبت کرده‌اند.

آژانس هر روز در مجاورت نیروگاه اتمی زاپروژیا انفجار ثبت می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ابراز نگرانی درباره امنیت نیروگاه اتمی زاپروژیا در جنوب شرقی اوکراین، گفت که کارشناسان این آژانس در هفته اخیر، هر روز وقوع انفجار در نزدیکی این نیروگاه به ثبت رسانده‌اند.

گروسی گفت: همچنان درباره ایمنی هسته‌ای و شرایط امنیتی بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا گه در خط مقدم جنگ(اوکراین) قرار دارد، عمیقا نگران هستم. گزارش کارشناسان ما از تحرکات جنگی در فاصله‌ای نه چندان زیاد از این نیروگاه حکایت دارد. یک بار دیگر از طرفین می‌خواهم تا به اصول پنجگانه حفاظت از این نیروگاه اکیدا پایبند بمانند و از حمله یا اقدام نظامی که ایمنی و امنیت آنجا را تهدید می‌کند، خودداری کنند.

وی تاکید کرد: کارشناسان آژانس مستقر در نیروگاه زاپروژیا گزارش کرده‌اند که در طول هفته اخیر به طور روزانه در نزدیکی این نیروگاه صدای انفجار شنیده‌اند و این انفجارها خیلی نزدیک به تاسیسات رخ داده است!

گروسی در ادامه خواستار برقراری مجدد ارتباط این نیروگاه به کابل فشار قوی ۳۳۰ کیلوولت در اسرع وقت شد. این کابل فشار قوی سه‌شنبه هفته گذشته به دلیل بروز مشکل از جانب اوکراین، قطع شد. روسیه اواخر فوریه و اندکی پس از آغاز عملیات نظامی این کشور در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، کنترل این نیروگاه را به دست گرفت.

مدیرکل آژانس اواخر فوریه امسال برای چهارمین بار از زاپروژیا بازدید کرد. او همچنین قصد دارد تا در پایان ماه جاری به مسکو سفر کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.