روایت خودسوزی «آرون بوشنل» خلبان ارتش آمریکا در اعتراض به حمایت‌های کشورش از جنایات جنگی تل‌آویو یادآور سرنوشت «ریچل کوری» دختر آمریکایی بیست و سه‌ ساله‌ای است که سال ۲۰۰۳ در نوار غزه توسط بولدوزرهایی ارتش رژیم صهیونیستی که قصد تخریب خانه مردم را داشتند، کشته شد.

از «ریچل کوری» تا «آرون بوشنل»؛ راه فداکاری برای فلسطین ادامه دارد

به گزارش قدس آنلاین، وبسایت المیادین در نسخه انگلیسی خود می‌نویسد: «فکر می‌کنم ایده خوبی است که همه ما همه چیز را کنار بگذاریم و زندگی‌مان را وقف توقف این جنگ کنیم. فکر نمی‌کنم این دیگر یک کار افراطی باشد.» این جمله‌ای بود که ریچل کوری پیش از مرگ در سال ۲۰۰۳ عنوان کرده بود و همین چند روز پیش هم آرون بوشنل که تنها ۲۵ سال سن داشت، پیش از اقدام به خودسوزی و مرگش گفت: «در مقایسه با آنچه که مردم فلسطینی به دست استعمارگران خود تجربه کرده‌اند، این اقدام من اصلا افراطی نیست.»

تقریبا بین این دو جمله، دو دهه فاصله زمانی وجود دارد اما با این حال هر دو این جملات از آمریکایی‌هایی که شاهد جنایات اسرائیل در فلسطین اشغالی بودند، سرچشمه می‌گیرد. ریچل کوری و آرون بوشنل زندگی خود را در راستای حمایت از فلسطین شجاعانه قربانی کردند و با این اقدام خواستند نقش کشورشان (آمریکا) را در جنایات ۷۵ ساله اسرائیل محکوم کنند.

۲۱ سال قبل؛ داستان زندگی ریچل کوری

در تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۰۳، «ریچل کوری» فعال صلح آمریکایی در اعتراض مسالمت‌آمیز به تخریب خانه‌های فلسطینیان به طرز غم‌انگیزی توسط یک بولدوزر زرهی اسرائیلی کشته شد. مرگ ریچل کوری جهان را به لرزه درآورد و رسانه‌های خبری را در بُهت عجیبی فرو برد.

در ماه مارس ۲۰۰۳ «برایان بایرد» عضوی از مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را در کنگره ارائه داد و خواستار تحقیقات دولت پیرامون مرگ ریچل کوری شد. اما با این حال مجلس نمایندگان آمریکا هیچ اقدام خاصی درخصوص این قطعنامه انجام نداد.

در حالیکه ایالات متحده ضمن عرض تسلیت به خانواده کوری، با آنها هم‌دردی کرد اما انتقادات زیادی به این کشور وارد شد زیرا موفق نشد موضع سخت‌تری را علیه اسرائیل برای پاسخگویی این جنایت اتخاذ کند. برخی از منتقدان استدلال می‌کنند که آمریکا می‌توانست اقدامات بیشتری را به نمایندگی از ریچل کوری جهت رسیدگی به مسئله نقض حقوق بشر در فلسطین اشغالی انجام دهد.

المیادین در ادامه می‌گوید: ایالات متحده که گاها حامی حقوق بشر و دموکراسی بوده، اما بارها در پاسخگویی جنایات اسرائیل با شکست مواجه شده است. علی‌رغم وجود مدارک و شواهدی برای جنایات جنگی و نقض حقوق بشر توسط اسرائیل، آمریکا به ارائه کمک‌های نظامی و حمایت سیاسی تمام‌قد از نسل‌کشی اسرائیل ادامه می‌دهد.

تقریبا ۲۰ سال بعد؛ «فلسطین را آزاد کنید»

«آرون بوشنل» نظامی آمریکایی ۲۵ ساله که در اعتراض به همدستی آمریکا در جنایات اسرائیل در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن دی‌سی دست به خودسوزی زد، از دیروز تاکنون جزو داغ‌ترین و پربحث‌ترین موضوعات شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جهان بوده است.

با این حال جو بایدن، رئیس‌جمهوری که حامی «غیرنظامیان و سربازان شجاع اوکراینی» بود، همچنان درخصوص مرگ بوشنل سکوت پیشه کرده است و یک کلمه هم به زبان نیاورده است. این سکوت باعث انتقاد از استانداردهای دوگانه دولت بایدن شده به ویژه پس از آنکه جنبش حماس که توسط آمریکا «سازمان تروریستی» معرفی شده، سیاست‌های بایدن را در مرگ بوشنل مقصر دانست.

اقدام این خلبان ارتش آمریکا که در اعتراض به جنگ غزه و حمایت‌های تمام‌قد آمریکا از جنایات جنگی تل‌آویو دست به خودسوزی زد و ایستاده با شعار «فلسطین را آزاد کنید» در شعله‌های آتش جان باخت، به قهرمانی بدل شد که «هرگز فراموش نخواهد شد.»

المیادین در پایان تاکید می‌کند: آنهایی که به هر شیوه‌ای مقاومت پیشه می‌کنند، آنهایی هستند که برای قهرمانان ما عزاداری می‌کنند. درحالیکه، آنهایی که به جنایات جنگی چشم خود را می‌بندند، توسط هر گلوله و فریاد برای آزادی تسخیر خواهند شد. خطاب به آنان که در راه آرمان فلسطین فداکاری کرده‌اند و هنوز هم فداکاری می‌کنند، باشد که میراث شما زنده بماند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.